Direktlänk till inlägg 27 november 2006

Hemkommen

Av Frida - 27 november 2006 11:07

Nu är jag nyligen hemkommen från kursen med Ellen Ofstad. Faktum är att jag är riktigt nöjd med helgen! :DFredagen inleddes med en liten introduktion till Ellens koncept, men ärligt talat så tyckte jag personligen inte att fredagen var särskilt lik lördagen och söndagens övningar.Tidigare har jag varit på kurs för bl a Leslie Desmond. Hon vidhåller att man absolut inte ska ge hästar godis eller klappa dem på huvudet. Detta eftersom Leslie menar på att hästen då lätt blir framtung. En annan Western-tränare förklarade att hästens huvud är dess mest erogena zon. Att komma fram till en häst och klappa den på huvudet, är som att gå fram till en kvinna och ta henne på brösten - inte något uppskattat...Ellen bröt mot båda dessa regler, så jag blev något konfunderad då. Jag upplevde det som att godiset för vissa hästar blev så viktigt att de tiggde om det och att de då inte såg särdeles trevliga ut. Särskilt en Nordsvensk var tämligen burdus och blev sur när han inte fick godis. Ellen lade också handen på hästarnas nosrygg och ville då att de skulle backa. I mina ögon såg godiset ut som mutor för hästens del och huvudberöringen verkade inte uppskattas av hästarna.Nåväl, på lördagen och söndagen var det inte alls samma fokus på godis och huvudberöring. Faktiskt ingen alls huvudberöring. Godiset syntes mycket mer som en positiv förstärkning och hästarna fick verkligen jobba för det och det verkade som att de faktiskt kopplade att godis var endast belöning.Ellen jobbar med lätta tryck och positiv förstärkning. Vanligtvis lägger man till en början ett lätt tryck mot hästens sidor t ex för att driva den framåt. Svarar den inte på det, så trycker vi lite hårdare och sedan ännu hårdare om hästen inte svarar.Ellen däremot använder ett lätt tryck. Om hästen då inte förstår så försöker hon förklara för den på ett annat vis. Hon ökar INTE trycket. Detta var för mig mycket intressant och det är något som jag kommer att försöka använda mig av när jag tränar Titan.En mycket rolig sak under kursen var ett tämligen mediokert halvblod med inte alltför tilltalande exteriör med bl a svankrygg och överbyggd. Jag trodde först att det var ett gammalt avelssto som kom in. Hur som helst så lyckades Ellen på ett mycket effektivt sätt lära denna häst början på spansk skritt. Denna övning är bra för bogmuskulaturen. Man riktigt såg hur hästen lyste upp när han förstod vad Ellen ville ha av honom och han var så angelägen om att göra henne till lags. De övningar som Ellen lär hästarna fyller någon form av funktion. T ex denna spanska skritt med höga knälyft istället för sprättande framben är gynnsam för bogarnas muskulatur. Vi kunde alla se på hästen vilken effekt det hade, han blev med ens mycket vackrare att se på och hela hans hållning förändrades till det positiva. :)Sammantaget är jag mycket nöjd med kursen!!

 
 
Marit H

Marit H

27 november 2006 19:38

Hej och hoppsan gud vilken intressant sida! Jag är också intresserad av Nh och western så det är väldigt kul att läsa om sådant. Är det okej att jag länkar din blogg på min sida? (Svara gärna på min sida, så jag inte glömmer av det :)

http://www.ridaiballerina.blogspot.com

 
Ingen bild

Sara

12 december 2006 22:55

Hej! Jag ser att du har varit på Ellen Ofstad, framförallt eftersom du har min häst Ampe på bilden =)
Mvh, Sara

 
Camilla

Camilla

24 mars 2007 21:15

Ellen Ofstad ja hon är en pärla!
rider du efter P.K och Ellen?
Själv snappar jag upp en del från båda men som sagt allt är ju bra,eller dåligt,man får ta sig en titt, Kul,kul!;)

//Camilla

http://stutericavera10.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2006 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards