Alla inlägg den 9 april 2014

Av Frida - 9 april 2014 19:44

Idag regnar det och vis av erfarenhet från gårdagens väder ska jag inte träna med några hästar.

I måndags var jag och Erik iväg till Motala RF för att jag skulle hålla en clinic i akademisk ridkonst. Gloria och Titan följde med för att jag skulle visa lite träning med dem.

Gloria skötte sig jättefint. :) Hon var lite spänd och orolig när vi kom in i ridhuset och tittade sig omkring. Hon kunde trots det lyssna fint på mig när jag jobbade av dettaenne från marken och hon imponerade verkligen på mig, lilla Gloria. :)

Titan däremot har jag inte jobbat med så mycket nu, sedan Bent-kursen. Träningen innan kursen var så väldigt intensiv, så när vi kom hem därifrån lade jag träningen på hyllan. Lite för att kunna pusta ut lite och återhämta krafterna tills jag går på min tjänstledighet och då kan lägga all min fokus på träning med hästar.
På grund av denna vila har nu Titan tappat rejält i styrka. Han hade därför i måndags en riktigt jobbig dag. Kändes mig nästan lite orättvis mot honom att jag tog med honom alls. Galoppen var väldigt framtung så jag fick jobba mycket med skolorna i skritt och trav men till och med det hade han svårt för och blev lätt spänd. Han ville gärna lägga sig på i handen vilket innebär att han skjuter på och bär inte bak.

Flera har sagt till mig att jag borde ge upp med Titan och lägga energin på någon av mina andra hästar istället, men det känns som om jag sviker honom då, efter så många år tillsammans. Det är faktiskt i huvudsak Titan som lärt mig det jag kan idag. Gloria har orättvist lätt för sig. Om jag haft henne från början är jag säker på att jag inte hade kunnat hjälpa någon med svårare hästar. Jag hade inte insett hur slitsamt det kan vara med en häst med fysiken emot sig.

Jag har dock bestämt mig för en sak och det är att kursandet för Titans del får vara över och jag kommer ta med mig Gloria eller någon av de andra på kurser i framtiden. Titan kommer jag fortsätta träna hemma men det kan vara skönt att känna att man kan och får ta ledigt från hästträningen en tid utan att vara tillbaka på noll igen.

Gårdagens träning då? Jo, jag tränade Gloria och Perla. Gloria imponerar stadigt på mig. Igår blev hon väldigt hög framtill och samlade sig fint i alla gångarter. Hon är angelägen om att göra rätt och är så snabbtänkt. Hon tolkar mitt kroppsspråk som ingen annan häst. Min känsla överspeglar sig i henne och hon ser självsäker ut när hon rör sig. :-) Regnet gillade hon dock inte och blev märkbart irriterad på kapsonen som kliade, så hon fick faktiskt stanna och klia huvudet några gånger. Att jag skulle ta kort på henne efteråt var hon därför inte alls förtjust i och jag kände mig lite taskig när jag envisades med att vilja fota med en i regnet trilskandes mobil. Uppsynen är därför som den är på kortet...

Under Perlas träning tilltog regnet. Hon var inte det minsta glad över att träna i regn och var så där intresserad av mig. Jag förstår henne dock men tänkte att hon ändå behövde tränas.
Perla har svårt att ställa och böja sig i vänster varv. Det blir mer och mer framträdande ju mindre hon tränas. Hon får ett avkortat steg i vänster bak av detta också. Jag har grunnat en del på detta och igår slog det mig att detta kan bero på en olycka med Erik och Perla för några år sedan. Just i en travfattning snubblade hon och de gick omkull. Det var nästan att Perla slog en kullerbytta med Erik på ryggen. Erik fick diverse frakturer av denna olycka men Perla verkade oskadd och uppvisade inga problem vid händelsen eller strax därefter.
Utöver detta har hon också blivit "misshandlad" av en valack hon uppvaktade men som inte uppskattade hennes inviter. En dag fick han nog och vi hittade Perla blåslagen i hagen. Helt uppenbart hade hon fått ett rejält antal hårda sparkar.

Det ligger åtminstone nära till hands att tro att någon av dessa händelser ligger till grund för hennes snedhet idag. Hon blir mycket bra med träning, det är som sjukgymnastik för henne. Därför fick hon stå ut igår trots regnet.
I höger varv vill hon skjuta ut vänster bog och gå i sluta. I vänster varv går hon felställd i nacken och i förvänd sluta kan man nog säga om man hårddrar det.
Eftersom Perla igår var ordentligt sned och jag ville få fatt på hennes bogar och inte dra henne för mycket i kapsonen så fäste jag longerlinan runt hennes bogar. Jag höll i longerlinan ömsom med båda händerna, ömsom med en hand. Jag fick nästan lite känslan av att tömköra. Jag tycker att det hade bra effekt då jag kunde be Perla om att hålla halsen nästan rak och balansera huvudet mitt emellan sina bogar och när huvudet var där, kunde jag be om lätt ställning i nacken.
Jag jobbade mycket med linan runt hennes bogar, nästan uteslutande med den och bara lite med kapsonlinan.

En häst som är så här sned som Perla behöver mycket träning, helst varje dag. Jag skulle faktiskt önska att jag visste någon som ville ha henne som sin enda häst. Hon är en härlig häst och snäll att rida ut på. Det är bara det där om att träna henne liksidig...

Det är också svårt att träna en så sned häst från marken, som vill undvika det som är svårt. När det är så snett är det svårt att parera hela hästen, det är lätt att tappa utsidan.

Perla blev åtminstone bättre under passet men ingen av oss gillade vädret så därför får träningen vara idag och jag inväntar bättre väder igen. Mitt mål är att få Perla bra i sin kropp igen och försöka hålla igång set sedan.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards