Alla inlägg den 22 mars 2014

Av Frida - 22 mars 2014 17:39

Nu har jag återhämtat mig helt från förra veckans influensa. Hästträningen för min egna del har inte riktigt kommit igång helt ännu, men nu är jag åtminstone så pigg att jag orkar undervisa andra.


Idag var första dagen jag hade lektioner (och detta med nya elever) sedan jag blev sjuk. Förra helgens undervisning fick jag ställa in eftersom jag då fortfarande var ganska så dålig, men idag var jag pigg och kry och redo för att undervisa.    Lite oroligt kändes det att komma till ett nytt ställe med nya människor och hästar att undervisa. När man möter någon för första gången vill de flesta göra ett gott intryck, och så vill även jag. Så klart vill jag göra så bra ifrån mig jag kan för mina elever och jag hjälper dem utifrån min bästa kunskap. Oavsett vem det är med vilken häst försöker jag få dem att utvecklas så bra de kan utifrån mitt synsätt, men första gången blir det lite grand att lära känna ekipaget också och det är alltid lite svårare. Med tiden lär man känna häst och ryttare bättre och man besitter bättre kunskap om vad de behöver få hjälp med.


Jag vill att alla hästar ska bli så jämnt gymnasticerade de kan bli, och därför är jag noggrann med att hästen är avslappnad mentalt och rör sig avslappnat genom kroppen, men med energi. Jag vill också att hästarna ska kunna länga ut sin överlinje och båda sina sidor och därför blir arbetet på volten en stor del av grundarbetet med fokus på att hästen verkligen ställer sig i nacken, genom hela sin kropp och att ryttare och häst båda två är formgivna utifrån den biomekanik som råder. Jag tror ingen föds med gåvan att vara en perfekt ryttare så snart de sitter upp till häst, så för de flesta innebär ridningen mycket träning för att få ens kropp att kunna göra flera olika saker samtidigt. Sitsen ska göra en sak, skänklarna en sak, händerna en sak, överkroppen en sak, hjärnan ska lyssna och tolka och omsätta instruktionerna i praktiken på sin häst. Det är sällan lätt, det vet jag verkligen av egen erfarenhet.


Det är roligt att se eleverna omsätta mina instruktioner i praktisk handling och faktiskt få det att fungera. Det blir successivt framsteg på vägen och både häst och ryttare utvecklas. De nya eleverna idag var efter alla lektioners slut nöjda med mig och vi bokade in ett nytt tillfälle då jag åter igen kommer för undervisning, så det kändes förstås också bra att de kände det så som jag tyckte mig se.  Nästa gång jag kommer har jag ju träffat ekipaget en gång tidigare så då har jag lite mer känsla för hur de kan gå vidare i sin utveckling tillsammans med sina hästar. Jag tycker det är så faschinerande hur ekipage utvecklas över tiden och jag blir verkligen glad över allas framsteg!   


Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards