Direktlänk till inlägg 2 april 2014

Gloria har det lätt för sig

Av Frida - 2 april 2014 21:49

Dagarna blir inte alltid som man tänkt sig. Idag var jag ledig från mitt kontorsjobb och hade tänkt mig en massa med hästarna. Istället blev det elda rishög, hela dagen. Efter avverkningen av skogen för några år sedan blev det kvar en stor rishög som hämtades för några veckor sedan. De får inte med sig allt ris och resterna av det eldade Erik till största delen upp i helgen men lite blev kvar. Idag krattade vi ihop en hög och tände den men sedan tog sen hela dagen på sig att brinna ut...

Igår däremot blev Gloria och Titan tränade. Sedan kursen för Bent bootag varit sjuk och inte riktigt haft vare sig tid eller riktig ork att träna med hästarna mer än sporadiskt. Titan har fått gå utan skor ett tag nu sedan han trampade av sig en framsko och hovarna inte var så fina efter det. Dessutom blir de, vare sig man vill det eller ej, deformerade pga skoningens negativa effekter. Så, Titan går barfota just nu och då har jag inte velat träna honom så mycket eftersom jag vet att han inte är riktigt bekväm då. Om jag inte hittar ett par riktigt bra boots snart så får han tyvärr skos igen.

Igår var Titan inte riktigt bekväm barfota och lite stel pga avsaknad av träning. Han backar otroligt mycket av att vara utan träning ett rätt kort tag. Jag fick påminna honom om att han kan gå framåt i långsamt tempo utan att stanna, men det var svårt och han hängde sig på i handen alternativt stannade. När jag känner att han inte tar emot halvhalten utan hänger sig på i handen måste jag få halvhalten att funka, sedan be honom gå framåt igen för min energi. Det gäller att inte försöka få honom samlad genom att bromsa mer, det går inte till så, utan handen kan bara känna av vad som skett baktill eller förstärka halten. Att trycka på gasen med handbromsen i är dömt att misslyckas.
Efter mycket om och men lyssnade Titan och fick också ett ett bättre steg där han inte hängde fullt lika mycket på bogen och tog emot sig med frambenen. :-)

Gloria kan till skillnad från Titan stå avställd utan att det påverkar henne särskilt mycket. Hon gjorde allt det vanliga på volten i longeringen igår. Skritt, trav, galopp, samling i skritt och trav samt sluta i skritt och trav. Dessutom fick hon lite mer skankböjning när jag bad om samling på volten och sänkte spöet nedanför hennes haser. Jag hade nog bara tänkt mig mer farten men Gloria svarade alldeles rätt! :-) Det är så jag vill att hon ska göra när jag ber om samling men inte begärt det av henne. Efter de fina stegen avslutade vi passet. :-)

 
 
Emmelie

Emmelie

8 april 2014 18:52

Fin blogg och tjusiga hästar! :)

http://www.emmelieberg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards