Alla inlägg den 23 mars 2014

Av Frida - 23 mars 2014 22:13

Idag började jag dagen med att åka iväg och hålla några lektioner för ett gäng elever. De har ridit för mig några gånger nu och jag ser nu framsteg hos dem alla. :-) Det är hästar i olika åldrar och av olika raser och personligheter och det är just det som är roligt. Akademisk ridkonst är för alla. Det är dressyr för hästen med dess biomekanik i fokus. Man behöver inte ha hästar med särskilda förutsättningar utan träningen ska göra samma sak med dem, nämligen att stärka upp dem och få dem att bära mer med sina bakben. :-)

När jag undervisar så tar det på energin för jag anstränger mig verkligen för att göra mitt yttersta för ekipaget. Det ger också energi tillbaka eftersom jag ser resultatet av min undervisning och det gör mig förvissad om att jag är på rätt spår så att säga. :-) Jag blir glad av andras framsteg och det gör också att jag får egen inspiration och energi till att träna mina egna hästar. När jag kom hem och fått i mig lite mat hämtade jag därför ut Titan för träning. Titan har fått ganska mycket vila sedan kursen med Bent då jag blev fysiskt utmattad och sedan blev jag sjuk och var orkeslös länge. Efter helgens undervisning däremot så är det som om jag fått påfyllning med ork och arbetsglädje och därför kände jag mig väldigt harmoniskt sinnad när jag hämtade Titan.

Trots Titans väl långa vila så var han arbetsglad idag. Jag kände att han gärna ville göra något. Det blev bara ett kort pass på volten men han erbjöd fin samling i vänster varv och fattade verkligt fin galopp bara av min tanke. I höger varv vill han gärna hänga på höger bog så där koncentrerade jag mig på att få honom att kliva in med höger bak inunder sig i öppna och därefter flytta ut hans framdel för höger trängande tygel. Han fick bättre lätthet i bogen då. Galoppen i höger varv var inte lika fin som i vänster varv. Jag undrar just om det är för att han har svårt för att lyfta höger bog?
Titan gjorde fina centrerade skrittpiruetter med lugn och energi. Vilan var nog välbehövlig för att han skulle tagga ner lite. Jag tror Titan upplevde Bent-kursen som stressande faktiskt, på grund av nytt ställe, nya hästar och allt runtomkring som han inte kände igen.

Gloria blev nästa häst ut. Hon verkade också sugen på att få göra något men jag höll ett kort pass med henne med. Bara att hon fick komma ut på ridbanan och göra det hon känner igen sig i. Longering i skritt, trav, galopp. Sluta och samling i skritt och trav. Gloria fick ha tränset på sig över kapsonen så hon blir van vid bett i munnen. Hon har ett rakt bett men gillar det inte helt utan vänder runt på det med tungan. Jag får se om jag ska hitta på något annat åt henne. Hm.

Sist ut idag var Perla och hon fick också bli longerad. Perla hänger sig gärna på ytter bog i longeringen och för att få fatt i den harjag börjat med en ny grej jag snappade upp på Bent-kursen. För att få ytter bog mot mig så hade jag Perla nära mig på volten, så att jag nådde hela henne med spöet. Jag tog spöet över hennes manke och petade på yttersidan av manken för att hon skulle flytta med den bogen. Varje gång hon svarade rätt berömde jag och då fick hon en godis tills hon förstod. Därefter gjorde jag samma sak på längre lina i skritt och förstärker också med godis när hon svarade rätt. Idag kunde jag få henne att till och med i trav ta med sig ytterbogen inåt, jättefint! :-)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards