Alla inlägg den 8 mars 2014

Av Frida - 8 mars 2014 20:33

Snart är det dags för mig att åka till Hellekis igen och träna för Christofer. Senaste gången jag var där var i höstas, så en hel del tid har förflutit sedan dess. Exakt hur träningen i Hellekis kommer se ut denna gång vet jag inte, allt beror på hur och hur mycket jag har tränat sedan sist. För några år sedan hade jag en riktig svacka när det gällde hästtträningen, jag såg liksom inga mål framför mig vad det skulle leda till, och det ledde till att träningen på sätt och vis blev ganska planlös. Jag bar också på en slags hatkärlek till Titan, den stora, tunga häst jag har. Allt är så väldigt jobbigt och svårt för honom, så det blir med myrsteg vi tar oss framåt känns det som. När det går så långsamt är det lätt att tappa modet, tycker jag, och så slutar man träna med hästen. När man slutar att träna säger det sig självt att det då också slutar att gå framåt, inte sant?


Nu sedan i höstas har jag med Eriks hjälp verkligen ansträngt mig för att träna med Titan. Vi har åkt till ridhus var och varannan dag, skippat de dagar då vi trots allt inte haft ork, men också släpat oss iväg vissa dagar vi kanske egentligen inte riktigt haft lust. Mellan veckan hos Christofer i höstas och Bent-kursen i december så kände jag ändå att jag förberett mig nästan så gott jag kunnat. Naturligtvis hade jag kunnat träna varje möjlig dag (vilket jag inte gjort) men jämfört med tidigare har jag åtminstone verkligen försökt att anstränga mig.


Förra helgen, 1-2 mars, var det så åter igen dags för Bent-kurs och sedan i december har jag nu åter igen med Eriks hjälp verkligen tränat så ofta jag orkat. Under denna Bent-kurs sade Bent att Titan utvecklats bra sedan förra kursen (2 månader sedan), att han fått mer skankböjning. Det är roligt att höra, eftersom det blir ett bevis för att all ansträngning har gett resultat, även om det känns trögt att komma framåt och få Titan starkare.


Detta resultat har inte givit sig självt. Erik och jag har verkligen kämpat för detta, och det är inte alltid lätt att hava förtröstan. Det är inte alla pass som det känns så där lysande, och man tycker träningen går bakåt ibland. Men, sakta men säkert så blir Titan faktiskt starkare. Nu syns skillnad i hans muskulatur kring bakbenen och rumpan.


För att göra framsteg i träningen krävs det att man tränar, tränar och åter tränar. Det har framför allt Christofer poängterat för mig. Christofer har fått höra att han och hans hästar har talang och att de har så lätt för sig, men åtminstone Christofer själv har klargjort att det ligger mycket träning bakom, och det tror jag verkligen också. :-) Jag ser ju hur noggrannt Christofer tränar de veckor jag är i Hellekis.


Har man en häst som har det lättare för sig så är det klart att träningen nog ger sig lättare också, men tränar man inte alls, så kan man heller inte förvänta sig några resultat alls. ;-)


Så, nu är det dags för en vecka hos Christofer igen. Få se vad han säger om Titans utveckling sedan sist han såg honom. Jag känner nu att jag åtminstone har lite annorlunda svårigheter att tampas med, än sist jag tränade för Christofer, så jag tror att fokus kommer vara lite annorlunda denna gång kanske. Förut har jag haft svårt att få Titan att höja sin energinivå, men just nu ligger vi och balanserar på stresströskeln istället, så det blir en balansgång.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards