Alla inlägg den 27 februari 2014

Av Frida - 27 februari 2014 17:33

Intresset för akademisk ridkonst ökar ute i Sverige. För 10 år sedan spreds det nog mest nidbilder på folk med kallblod med mycket man och svans, tjusiga träns och sadlar, och en ryttare med slängkappa.    Nu vet de flesta på ett ungefär vad akademisk ridkonst är, utan att själva ha provat på det, så att säga.


Anledningen till detta skulle jag säga är för att det numer finns så många som undervisar i akademisk ridkonst. Det finns så klart Bent Branderup själv, därefter en mästare, riddare, väpnare och elever till dem alla. När Bent började komma hit till Sverige var det en liten skara som tränade för honom, de flesta blev snart riddare. Med tiden skapade Bent väpnar-titeln, så att man inte nödvändigtvis skulle behöva ha gjort ett riddarprov för att "duga" som tränare i andras ögon.


Nu har kvalitetskraven på både riddare och väpnare höjts. Förr var det många som hade en "vanlig" ridhäst och formade om den till en AR-häst. Kanske hade man själv tävlat dressyr, eller köpt sig en äldre läromästare. Nu går träningen mer ut på att forma hästen från grunden, även Bents krav på hur man ska kunna visa grundarbetet med sin häst har förändrats.


I takt med att kvalitetskraven höjts så har även de med ambitioner stannat kvar, och de som tröttnat har själva valt andra vägar att gå. Man måste inte nödvändigtvis köpa sig en riktigt bra ridhäst för att kunna visa bra arbete med den, utan man kan faktiskt visa fint jobb även med en häst som inte är lika talangfull.


Tack vare alla dessa ambitiösa ryttare som enträget tränar vidare och som hittar lösningar även för svåra hästar, så finns det många tränare att välja på. Det finns nu ofta tränare nära en själv, så man inte måste åka många mil för att vara med på en helgkurs. Tränarna breder ut sig över världen.   Tack vare Facebook kan man numer också ta del av vad medlemmar ur ridderskapet ägnar sig åt.


Man måste heller inte träna för Bent själv, för att få hjälp, utan man kan vända sig till en väpnare i närheten. Grundarbetet är ändå alltid detsamma.


Om Bent undervisar Christofer, och Christofer undervisar mig, så kan jag i min tur undervisa andra. Mina elever kan sedan själva kanske själva undervisa andra och på det viset sprider sig den goda ridningen. Som ringar på vattnet.  

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards