Alla inlägg den 26 februari 2014

Av Frida - 26 februari 2014 23:16

Ikväll när vi tog in Disto och Gibson hade vi kört fram hästtransporten inför att vi skulle åka med Titan till ridhuset. Transporten stod utanför Gibsons box så av nyfikenhet beslöt vi oss för att ta fram killarna till transporten. Disto har sedan tidigare verkat kommit över sin rädsla för transporten utan den har förbytts i nyfikenhet och förväntningar. Jag knatade därför på med Disto efter mig och det var inga som helst problem att följa med in i transporten med mellanvägg och allt. Med lite beröm, kli och godis var det hela inte så farligt. :-)
Godiset tog dock slut så jag tog med Disto bort till sadelkammaren för att hämta mer. Utifrån är det ett rejält kliv upp för att komma upp till sadelkammarens golv och när jag stod med Disto i grimskaftet kvar ute och plockades godis ur tunnan inne så vips klev Disto upp med framhovarna och stod nu delvis inne i sadelkammaren! Nåja, ingen fara med det. Han fick stå där tills jag var kvar och sedan fick han lugnt kliva ut igen. :-)

Vi transporten upprepade vi den nya övningen igen och Disto följde glatt med in. :-) Inga problem! :-) Skönt att den första bekantskapen med insidan av transporten gick så odramatiskt till. :-)

Erik och Gibson gick det ungefär på samma vis med. Gibson har dock åkt vår transport tidigare när han kom till oss så det här var andra gången han följde med in i den. :-)



Med Titan i ridhuset värmde jag upp på samma vis som sist. Idag upplevde jag att Titan var lite tröttare dock, kanske har han lite träningsvärk. Han kändes inte lika energisk som sist, men jag red på framåt ändå. Det sista jag gjorde var att jag galopperade på digonalen i höger galopp för att sedan bryta av och fatta en vänster galopp nere i hörnet. Dock blev min förhållning inte så tydlig så Titan fortsatte galoppera i inte alltför hastigt tempo och behöll höger galopp genom hela kortsidan!   Det har aldrig hänt förr! När jag har försökt något som helst att behålla honom kvar i förvänd galopp har han helt tappat koll på benen och takten och det har blivit pannkaka av det. Idag dock lyckades Titan alltså med något alldeles extraordinärt! Vad överraskad jag blev! 


Passet därefter kändes han lite seg och jag var trött, så i övrigt var det väl sådär överlag. Jag försökte få honom att hålla sig rund i halterna, men han tenderade att bli lång och lite oengagerad. Vi tappade något bakben här, men fick även till några lite bättre halter.


Övergångarna från skritt till trav och tillbaka till skritt var det svårare att hålla samma tempo i. Skritten tenderade att bli seg och långsam medan traven blev lite för högt tempo och lite oengagerad så att säga. Galoppen var inte mer än ordinär idag heller. Man kan inte lyckas med allt alla dagar.   Imorgon blir sista träningspasset inför Bent-kursen i helgen, på fredag får Titan gå i hagen och sedan åka transport för att därefter installera sig i en box i väntan på lördagens och söndagens ridpass. Imorgon blir sista avstämningen inför kursen alltså, men det är som det är, dagsformen kan man inte göra alltför mycket åt.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards