Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Välj häst efter ditt ändamål

Av Frida - 16 februari 2014 13:38

För en tid sedan efterfrågades det i några grupper på Facebook filmer på en Nordsvensk Brukshäst i avancerad dressyr, och med avancerad dressyr avsågs piaff, passage, levad, terre-a-terre, skolgalopp mm. Jag tror inte det dök upp så mycket filmer, och anledningen till det är ganska enkel anser jag. Jag blir också lite trött på den naiviteten, tyvärr, så många verkar tro att det är så enkelt att utbilda vilken häst som helst bara man tränar akademisk ridkonst.    Mig veterligen finns det ingen annan som avlagt prov i någon av dessa rörelser med en Nordsvensk Brukshäst. Christofer är en av dem som avlagt fler prov mer än på riddarnivå, så att utföra dessa rörelser är väl avancerat och kräver mycket träning.


Anledningen till att det inte finns särskilt mycket filmer på Nordsvenska Brukshästar utförande detta är ganska enkel. Man har inte avlat Nordsvensk Brukshäst för ridning, utan för körning. Det har aldrig varit en ridhäst, utan ridningen är något som kom vid sidan av körningen, och fortfarande gör det. Förr i tiden var arbetshästarna just arbetsdjur till skog och åker, inte nöjesdjur. Ville man ha en ridhäst köpte man helt enkelt en sådan.   


Idag såg jag ett foto på en Nordsvensk Brukshäst som rakt upp och ner såg ut att vara ett så mycket bättre ridexemplar än t ex Titan, så visst finns det individer som är bättre byggda för ridning, men lätta att hitta är de inte.    Jag har tränat i många år med Titan. Visserligen har träningen haft sina avbrott när jag tröttnat på allt slit som ger så lite lön för mödan, men i stort sett har jag tränat på med honom sedan vi köpte honom 2003. Nackdelen med avbrotten är att jag då i princip har fått börja om med träningen från början, att träna Titan är som att ro en roddbåt uppströms.  Det är också därför jag har tröttnat så många gånger, och gett upp. Så snart man slutar ro, åker båten tillbaka till noll igen. 


Idag är Titan på ungefär samma nivå som han var när jag red för Bent första gången, mars 2008 i Laxå. Det är också någonstans här som Titan bekvämlighetsgräns närmar sig, när det börjar bli riktigt svårt för honom och det blir en svår balansgång mellan avslappning och anspänning, eller stress. Titan har så mycket vikt att lyfta på och har inte dressyren naturligt för sig. Titan går idag riktigt fint i skritt och trav, han sträcker väl in sina bakben inunder sig. Galoppen är fortfarande väldigt framtung och han vill gärna springa fort framåt på rakt spår, snarare än med lätta luftiga språng med väl undersatta bakben. Galopp på volt har han lite lättare för, då han förstår grejen att jag vill ha upp hans framdel, men det blir lätt så att han kastar upp framdelen och då sänker ryggen istället för att hålla sig rund i galoppen. Det är svårt för honom att vinkla sina bakben och orka ta så mycket vikt på dem som hans framdel innebär.

Diagnalsluta i galopp kan Titan för all del klara av med visst besvär, men förvänd galopp - det bara går inte! Han kan inte hålla ordning på sina ben och takten. Om jag rider i volt i höger varv och vill rida vänster galopp så har jag hästen ställd och böjd åt vänster och försöker föra den på en volt åt höger. Då går Titan hellre i höger galopp fastän han är ställd och böjd åt vänster. Tittar jag på Titan i hagen så galopperar han också gärna utåtställd.


För att komma tillrätta med sådana har uppenbara svårigheter i galoppen, finns det inga riktigt bra recept. Jag läser om olika ridövningar på nätet, men överallt förutsätts hästen normalbegåvad och med normala fysiska förutsättningar, så att galopp är naturligt för denne. För Titan är dock galopp en högst onaturlig gångart. Skritt är hans bästa gångart. Förhoppningsvis kan galoppen förbättras något genom ytterligare arbete med samlad skritt och trav och få honom att sätta sig mer baktill, men det kräver väldigt mycket jobb inser jag.

 

Jag kan för all del lägga ut filmer på när Titan skrittar och travar vackert, den kvaliteten han har uppnått där, för det är sannerligen en utveckling som har skett där. Det är dock inte så många som imponeras av vanlig simpel trav som ett halvblod har av naturen.    Jag skulle också kunna lägga ut filmer på sådant jag tycker är dålig skuttig galopp och något terre-a-terre-liknande, men jag gör det inte eftersom jag inte anser att de inte är korrekta och kontrollerade rörelser. Jag kan träna med rörelser som inte är korrekta för att hästen ska förstå varthän jag vill, men utbildningen är inte färdig där.


Om man tar vilken som helst P.R.E, Lusitano, Halvblod, ridponny osv, så kan de göra det Titan efter mycket möda och stort besvär gjort efter så många år, på några få månaders tid. Gloria gör väldigt mycket från marken av vad Titan idag inte kan göra. Gloria visar hur lätt hon har för sig, fastän hon inte har någon lysande exteriör eller särskild talang. Disto visar i hagen och när man går med honom att han kan trava långsamt med mycket benlyft och vara absolut taktren i traven. Gibson visar i hagen att han kan sätta sig i levad och lätt snurra runt på sin bakdel.


Om man ska hitta en Nordsvensk Brukshäst som har så här lätt för sig och gör saker som en dans, får man leta länge och välja väl. Det gäller att hitta en häst med rätt fysik och rätt mentalitet. Om Nordsvensk Brukshäst vore ypperliga ridhästar så skulle vi se väldigt många av dessa på dressyrtävlingarna, eller för all del inom ridderskapet på hög nivå. Kallblodstravarna däremot är av annorlunda typ, de har mer lätthet i kroppen, även om de kan ha andra svårigheter så klart. De två var samma ras en gång i tiden, men är nu två skilda raser och kan därför inte likställas med varandra.

När vi köpte Titan var jag fullständigt blåögd och såg inga som helst betänkligheter med att träna honom upp till riddarprovsnivå och däröver. Det fanns inte i min värld hur omöjligt det kunde te sig. Om jag hade vetat då vad jag vet idag, hade vi valt att titta på en annan hästras. Förmodligen en ridponny, som i princip är ett halvblod i mindre format. Dock ska jag säga att Titans ögon var vad som fick mig att vilja köpa just HONOM, och hans ögon ångrar jag inte!    


Om hästen sedan ska göra alla dessa avancerade dressyrrörelser, så anser åtminstone jag att de inte är korrekta så länge du inte kan rida övergångar med hästen in och ur dessa rörelser. En levad som inte kommer ur piaff och kan gå tillbaka till piaff, är ingen ordentligt tränad levad, utan ett intränat trick. Terre-a-terre där hästen slänger upp sitt huvud och hoppar jämfota på stället är ingen terre-a-terre om du inte kan rida en annan övning innan, gå in i terre-a-terre och tillbaka till en annan övning utan avbrott. En övning är bara en korrekt övning om man kan komma in i den från en övergång från en annan rörelse, och ur den genom att gå över till en annan rörelse. Det är övergångarna som talar om hur väl hästen hänger ihop och hur stark och utbildad den egentligen är. En levad som är så satt att hästen inte kommer ur den utan avbrott, är inte längre en nyttig övning, man får inte längre något flyt i ridningen.


Även om man har en talangfull häst krävs det mycket träning för att få hästen stark och kunna utföra allt i avslappning och anspänning. Utan målmedveten träning blir det tricks av det hela, eller så blir hästen spänd. Om man vill ägna sig åt dressyr på högre nivå, så bör man vara medveten om sitt val av häst. Välj en individ som passar dig mentalt, men välj också en individ som du ser kan ha tillräckligt lätt för sig så att resan inte blir för svår och jobbig för vare sig dig eller hästen. Vare sig du eller hästen blir lycklig av träning som hästen inte orkar med. Det finns som sagt anledningar till varför man avlat hästar för olika ändamål under århundraden och det är också därför det numer står andra raser än Nordsvensk Brukshäst hemma hos oss.     

 
 
Ingen bild

sarah

20 februari 2014 10:00

Hejsan,
har ganska nyligen hittat till din blogg men den är väldigt trevlig att läsa, man blir glad av att följa dig och dina hästar. : )
Önskade bara att det fanns fler (många fler) därute som hade samma inställning. Du har ingen dubbelgångare som är i behov av ett framtidsämne?....det är precis vad jag hade önskat åt mitt 2-åriga sto som ska säljas.... : )
tack igen för trevlig läsning!

Frida

21 februari 2014 07:23

Vad roligt att höra att du uppskattar bloggen! :-)

Det är verkligen inte lätt att sälja hästar och idag tenderar det att vara ett överflöd av just hästar på marknaden. Man vill ju hitta ett bra och långvarigt hem till sin häst om man nu har beslutat sig för att sälja. Jag har en bekant som letar häst men det är tyvörr en lite äldre valack de söker. I övrigt erbjuder de ett tryggt hem. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards