Alla inlägg den 27 januari 2014

Av Frida - 27 januari 2014 22:53

De senaste dagarna har jag jobbat på att få Titan att stärka upp sitt högra bakben. Det är hans svagaste länk just nu som jag upplever det. Han går gärna i sluta i höger varv och har lättare för öppna än sluta i vänster varv. Det blir mycket arbete i skritt och trav. Galoppen stämmer jag mest av som ett kvitto på hur väl hans högra bakben jobbar. När det blir svårt så blir Titan lätt spänd och tar korta steg vilket så klart inte är bra då han i alla fall inte sträcker höger bak inunder sig. Jag försöker därför få honom att kliva på så avslappnat han kan. Titan kämpar på och det har blivit lite bättre de senaste dagarna även om vi har en bra bit kvar att gå.

Jag har också bett Titan vinkla sitt bäcken mer och fokuserat på att han även böjer sina övriga leder i bakbenen så att han inte trycker upp sitt kors. Saknar säkert kommernog sstyrkan i detta. :-) Hans skritt känns bra, han tar för sig i steget.

Gloria satt jag på medan Erik understödde mig genom en longerlina fäst i kapsonens mittring. Gloria tyckte nog det var lite besvärligt med mig på ryggen men hon lyssnade fint på alla hjälper. Öppna och göra volten större. Sluta och göra volten mindre. Skritt och halt på volten.
Det blev ett kort ridpass men det gick över förväntan fint. :-)

Av Frida - 27 januari 2014 22:36

När man har tränat sin häst att kunna gå rakriktad på en volt och längs ett rakt spår (böjd rakt fram), t ex långsidan på ridbanan eller i ridhuset, och även har lärt den att föra sig korrekt i öppna och sluta på böjt och rakt spår, kan man lägga ihop hjälperna på olika sätt och därigenom få olika övningar. Det viktiga är att hästen förstår hjälpen, inte övningen i sig. Hästen ska förstå att flytta inner bakben för inner skänkel och ytter bakben för ytter skänkel. Flytta inner bog för inner tygel och ytter bog för ytter tygel.


En välskolad häst följer ryttarens hjälper i vilken riktning som helst och när som helst. Jag förutsätter att man inte begär det omöjliga av hästen, men om hästen är välskolad är den flyttbar för ryttarens hjälper och man då kan bygga ihop övningar.


Öppna och sluta handlar i grund och botten om att skola hästens bakben, som inner bakben, och som ytter bakben. Om man ständigt har i sitt sinne att hästens bakben alltid ska sträva närmre och närmre tyngdpunkten så är man rätt ute. Så snart man medvetet börjar göra övningar som placerar hästens bakben i annan riktning än fram emot hästens tyngdpunkt, så stärker man inte hästens bärförmåga i sina bakben. I en skänkelvikning t ex är inte syftet att något av hästens bakben ska kliva till hästens tyngdpunkt, utan syftet är att lära hästen gå sidvärtes och framåt samtidigt för ryttarens hjälper. Hästens inner bakben ska i skänkelvikning korsa och gå förbi ytter bakben. Därför inverkar inte skänkelvikning till att hästen bär upp sig bättre bakifrån.


I en korrekt öppna eller sluta ska hästens bakben alltid träda in mot hästens tyngdpunkt. Det inre bakbenet i sluta får dock inte börja gå förbi hästens kropp. Det inre bakbenet ska i sluta följa i riktning mot inner fram, på ett ungefär. Hästen ska inte börja gå bredare med sina bakben. Det yttre bakbenet i en öppna ska sträva mot hästens ytter fram, bakbenen ska hållas ihop och inte falla isär, så att säga. Hästen ska i både öppna och sluta vara mjukt ställd och böjd inåt. Hästen ska hålla båda sina bakben inunder mot sin tyngdpunkt.


När man är medveten om detta kan man börja förfina hästens sätt att föra sina bakben.


För att förbättra hästens öppna brukar jag rida längs fyrkantspåret i avslappnad form, takt och tempo. Längs långsidorna kommer jag in i öppna, ber hästen samla sig ett antal steg och behålla öppnan, slappna av i öppna och gå tillbaka i böjd rakt fram. Jag gör samma sak i sluta och dessa övningar i både skritt och trav. I galopp får man vara lite aktsam på att rida för kraftig öppna, eftersom det förstärker passgalopps-tendenser hos hästen.


Jag brukar också rida en stor 8-volt med väldigt runda volter i punkten där de möts. Där volterna möts sitter/ställer jag om hästen i ett och samma ögonblick. Hästen ska då vara kvar i samma form, takt och tempo som i det andra varvet. Vet jag om att jag lätt tappar hästen ur hjälperna i voltombytet, så gör jag en liten halvhalt och samlar upp hästen en aning innan voltombytet för att på så vis göra den mer uppmärksam och koncentrerad.

I denna 8-volt utgår jag från att rida avslappnat framåt/nedåt med hästens rygg väl rundad, den ska inte dyka ner på bettet och hänga på bogarna). Jag för hästen i öppna, sluta, förvänd sluta på dessa volter. När jag gör voltombytet brukar jag oftast rida hästen rakriktad (mitt emellan öppna och sluta) på volten, så att jag behåller voltombytespunkten.

Tycker man att det är svårt att bibehålla samma voltombytespunkt kan man lägga ut två bommar parallellt med varandra, som man rider igenom som en port. Då blir det också väldigt tydligt var gränserna går, var hästens bakdel och framdel ska befinna sig.


Min erfarenhet av voltarbete är att det kan få hästar att liksom tappa framåtbjudningen en del. De stressade blir lugnare av att röra sig på en volt. Rider jag längs fyrkantspåret får jag automatiskt mer motor i hästen och ju mindre ställning jag begär, ju mer kan hästen röra sig framåt.


En annan övning är att rida längs långsidan i öppna och fortsätta genom hörnet i öppna, när man når halva kortsidan gör man en dryg fjärdedels piruett och rider diagonalsluta tillbaka mot långsidans mitt. När man når långsidans mitt kan man rida förvänd sluta några steg, därefter sitta/ställa om till öppna i det nya varvet, fortsätta i öppna och genom hörnet, för att vid halva kortsidan åter göra en dryg fjärdedels piruett och rida diagonalsluta tillbaka mot långsidans mitt. Denna övning kan man rida i avslappnad form, eller mer samlad form och det går så klart att rida öppnan mer avslappnad, för att samla upp inför diagonalslutan och rida mer samlat tills man åter skiftar till öppna igen.


En annan övning är Carré. Man rider då på en liten fyrkant (istället för en volt) och längs sidorna i fyrkanten rider man t ex öppna längs en sida, när hörnet kommer gör man en fjärdedels piruett och fortsätter i öppna längs nästa sida. Vid nästa hörn går man t ex över i en sluta, och vid nästa hörn åter igen en fjärdedels vändning och kommer in i sluta längs nästa långsida med. Vid nästa hörnpassering rider man drygt en kvarts piruett och kommer in i öppna på nästa sida. 

När man vill göra ett varvombyte rider man helt sonika en halv piruett och kan sedan ställa om från förvänd sluta till öppna och fortsätta i andra varvet på samma vis. Carré kan ridas i den gångart hästen kan föras fram i.


En annan övning som jag tror mig ha läst i en av Nuno Oliveiras böcker är följande:

Rid öppna längs långsidan, växla till sluta i hörnpasseringen, när du kommer fram till medellinjen så vänder du i en dryg kvarts piruett och fortsätter i diagonalsluta mot långsidan med valfri tvärning. När du är nästan framme vid långsidan fortsätter du i förvänd sluta som om du red på en volt. När du når medellinjen ställer du om till andra sidans öppna och fortsätter mot långsidan. Framme vid långsidan vänder du och fortsätter längs långsidan i öppna, växla till sluta i hörnpasseringen...osv. Denna övning kan också ridas i valfri gångart.


Jag brukar också roa mig med att växla mellan olika övningar när jag rider på ridbanan/i ridhuset. Jag försöker att transportera mig runt med hästen ställd och böjd och hela tiden rida genomtänkta övningar. Öppna på långsidan, diagonalsluta mot medellinjen, där göra en halv piruett, rida tillbaka mot långsidan, rida förvänd sluta på liten volt någonstans på ridbanan, skifta om till andra ställningen/böjningen, rida sluta en bit, gå in i öppna, digonalsluta, piruettvändning, osv. Jag använder mig hela tiden av skolorna genom att antingen rida öppna, sluta, diagonalsluta, förvänd sluta eller piruettvändningar. Jag tränar på att flytta hästens bakdel och även dess framdel, genom dessa övningar. De flesta hästar har lättare för att flytta bakdelen än sin framdel, så försök att flytta framdelen, snarare än sladda runt med bakdelen. Försök få hästen lätt på sina bogar oavsett vilka övningar du tränar med din häst. :-)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards