Direktlänk till inlägg 12 december 2013

Lätthet på handen

Av Frida - 12 december 2013 17:00

Igår när vi tog med Titan till ridhuset ville jag efter helgens kurs känna att vi kunde leka lite och inte vara fokuserade på med t allt skulle vara precis rätt hela tiden. Därför red jag barbacka och med grimma med grimskaftet fäst endast under hakan på Titan. Det blir samtidigt koll på hur väl sitsen fungerar när man inte har en hand som kan maskera den. 

Jag lät Titan skritta på ganska friskt längs fyrkantspåret för att känna att han bjöd ordentligt framåt. Därefter på volt för att känna hur han följde runt min innersida, vilket gick fint. Skolorna längs spåret fungerade också. Det gick även bra att trava på volt och längs fyrkantspåret. 
När vi däremot provade galoppen märktes svagheterna. I höger varv sköt Titan ut höger bog. I vänster varv kändes det bättre. Med mer träning kommer Titan bli starkare och orka lyfta höger bog bättre. 

Jag lät på slutet Titan skritta på volt i öppna och sluta och vänd genom volten. Det blir som sagt lätt att kontrollera hur funktionell sitsen är eftersom handen inte kan göra så mycket. I vänster varv fick jag ganska bra öppna och även sluta. I höger varv var öppnan svårare för att han inte skulle falla in i volten. 
Jag märkte tydligt vilken skillnad mina axlars position gör, så fort jag glömde dem blev öppnan sämre. 

Erik fick ta vid Titan och leda honom i grimman i ridhuset för att skritta av. Jag bad därefter Erik att forma Titan för att placera hans kropp på ett gynnsammare sätt. Erik fick ge Titan ställning i nacken positionerad bredvid Titan i skritt på volt. Titan började att gäspa och hänga ut snoppen - ett tydligt tecken på att Titan är avslappnad och bekväm i situationen. När Titan blir mjuk och lös i nacken kommer avslappningen på köpet. 
Erik fick sedan byta position och gå framför Titan och fortfarande ha ställningen på plats i nacken och vara att Titan hängde på höger bog i volten. Längs spåret ville jag se öppna och det är inte det lättaste utan vare sig grimskaft eller spö till hjälp! :-o 
Erik fick inte riktigt till öppnan utan inner bak kom liksom inte riktigt fram inunder honom. Jag bad att få ta vid och visa. 
Det jag såg var att Erik bromsade Titans bakben genom att ta en förhållning i grimman som han inte släppte när inner bak var i luften. Därigenom blockerade han bakbenet. På detta vis var det oerhört tydligt hur handen bromsar bakbenens framåt gripande rörelse så betänk då när man rider och tar förhållningar hur menligt detta inverkar på hästen. Det är verkligen viktigt att med handen inte bromsa hästen utan så snabbt som möjligt få en sits som kan bromsa hästen på rätt sätt. Handen stör hästens rörelse genom kroppen och det blir synnerligen tydligt på en häst med låg naturlig förmåga att bära sig. 

Tack Erik för att du hjälper mig se detta och förstå hur små detaljer gör skillnad. :-)

Det sista jag gjorde var att kontrollera Titans följsamhet i bogarna. Jag vände över ridbanan i serpentinbågar och vid varje Varvbyte var jag noggrann med att inner fram hela tiden liksom grep framför och förbi ytter fram. I höger varv när jag närmade mig varvbytet till vänster höll jag koll på höger bog så att den hela tiden grep framför och höll sig undan. När jag bytte varv ville jag se det nya inner fram grep framför och förbi det andra. Hästen ska i varvbytet inte falla på det nya inner fram utan fortfarande bära upp sig.
Titan gick mycket mjukt och fint och gjorde bra varvbyten. :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards