Alla inlägg den 8 oktober 2013

Av Frida - 8 oktober 2013 21:29

Idag fick Erik i uppdrag att sko Titan. Titan har gått utan skor rätt många år nu men nu kände jag att det var dags. Paddexbanan sliter ganska mycket på hovarna om häst det är en stor och tung häst och eftersom jag vill träna många dagar i veckan där och slippa trä på boots varje gång så tyckte jag att det var dags att sko Titan igen.

Under själva skoningen såg jag till att underhålla Titan så att Erik kunde jobba i godan ro. Titan tycker det är tråkigt att stå still länge och när han tröttnar blir han inte så rolig att hålla med.
Under veckan i Hällekis fick jag för Rebecca träna lite och använda positiv förstärkning i form av godis på Titan. Jag såg idag ett kort klipp på Youtube där en tjej klickade in sin häst på att lägga en boll i en basketkorg. Därför kom jag att tänka på hur bra Titan svarade på godis som förstärkning. Så, när Erik började jobba gav jag Titan olika små uppgifter och när han gjorde dem bra fick han ett klick i form av ordet "bra" och en godis. Titan blev genast mycket med på noterna och skötte sig mycket bra under tiden Erik skodde. :-)

Efteråt kollade vi hur Titan rörde sig på ridbanan och vi var mycket nöjda med resultatet. Han hade bra vil på steget och kunde länga på gångarterna bra!

Jag longerade Titan bara helt enkelt i grimma och kort grimskaft. Jag är då mycket noga med att grimskaftet hänger absolut slackt. Så fort man får en häst som drar i grimskaftet placerar den huvudet fel och dessutom kämpar den då emot människan.

Efter longeringen jobbade jag Titan vid hand och då också enbart i grimman. Jag håller i grimman på ett sådant sätt att jag kan korrigera huvudets lutning, så att hästen inte lägger huvudet på sned. Titan gäspade och verkade mycket avslappnad. Han fick gå på volt och längs långsidorna. Böjd rakt fram och öppna samt sluta plus diagonalsluta och vändning. Jag försökte verkligen att vara noga och få med mig ytter bog i vändningarna och enbart använda spöet för att få med ytter bak.

Jag tycker att Titan var mycket medgörlig och trevlig. :-) Han gjorde ganska bra vändningar runt vänster bak också och grep rätt bra in med det i vändning kring höger bak. Han kom fint med mig i diagonalsluta också. Trevlig träning. :-)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards