Direktlänk till inlägg 26 september 2013

Onsdag i Hällekis

Av Frida - 26 september 2013 16:32

Igår var det onsdag och Christofer bortrest för att hålla lektioner på annat håll. Klockan 8 var vi ändå på plats i stallet och när Rebecca kom passade jag på att be om en lektion med henne. :-)
Titan är en introvert häst och när saker blir jobbiga går han lätt in i en bubbla och det är svårt att nå fram till honom. Jag ville få honom att mer söka kontakt med mig och kunna ta upp kommunikationen igen. Titan har också mycket "ångvält" i sig och tenderar att ramla framåt och inte ta förhållningar och halter, framförallt om jag går bredvid honom.
För Rebecca fick jag stå vänd mot Titan och be Titan om att backa när jag höjde spöet i boghöjd, gjorde han inte det "nuddade" jag honom med spöet tills han backade undan något steg.
När detta gick bra fick jag stå vid Titans bog och vara vänd mot hans bakdel och åter igen be honom att backa undan något steg. När han gjorde det fick jag efter backningen lägga spöet mot en punkt strax ovanför hans has och få honom att korsa bakbenen för att vända sig mot mig. När han kom mot mig backade jag och använde spöet mot hans yttre bog för att föra honom med mig. Jag bytte varv fram och tillbaka men när han så att säga kom ifatt mig satte jag mig på huk och lät honom ha huvudet ner mot mig och bara stå så lugnt. Mer än så gjorde vi inte. Titan följde mig och stod lugnt och stilla. :-)

Lite senare på eftermiddagen gick jag in i ridhuset och gjorde samma sak själv som jag fick göra med Rebecca. Jag fokuserade särskilt på att vända över vänster bog som han har svårt för. Jag tyckte att han kändes avslappnad och fin och det kändes rätt bra, så jag satt upp och red på honom helt mjukt och lätt. Först fick han skritta på diagonalerna och längs långsidorna i ordentligt fri skritt. Han fick skritta på i bästa tempo! :-) Därefter fick han trava på samma vis utan särskilt mycket tygelkontakt. Titan kändes pigg och alert, riktigt fin! :-)
När jag kände att vi var lagom uppvärmda gick vi tillbaka till skritt och så kände jag igenom skolorna på volten och därefter red jag böjd rakt fram och skolorna längs långsidorna. Jag kom på mig själv med att om jag lättade upp mitt ytterben från Titan i öppna så hade han lättare för sig.
Jag gjorde samma sak i trav och var noggrann med att låta honom sträcka framåt så att han inte blev hindrad.
Sist av allt gav jag honom ganska mycket frihet i galoppen så han fick lov att studsa runt lite som han gärna gör. Det jag ville åt var arbetsglädjen i honom och det fick jag fint. :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards