Alla inlägg den 31 januari 2013

Av Frida - 31 januari 2013 21:50

Idag tränade jag Gloria för Christofer först. Jag började med att longera henne för att se att allt var som det skulle och det var inga konstigheter. Därefter satt jag upp och vi gick igenom skolorna i skritt och även i trav. Gloria förstår väldigt fort. :)
Jag skrittade även lite längs sargen och det månne väl vara det som är svårast just nu. Bibehålla böjningen längs spåret behöver en del övning.

För Rebecca fortsatte vi med spansk skritt och buga. Skritten börjar hon haja riktigt bra nu, bugning tycker hon fortfarande är lite läskigt. Det jag tycker är svårast är att koordinera mig själv med rep, spö, klicker och godis, att göra allt i rätt ögonblick. Jag får träna mer hemma. :)

Perla var lugnare idag. Vi fortsatte med gårdagens inkallning men lade till nästa steg, att jag får henne att titta på mig med båda ögonen och byta varv när hon gör det, samt stanna och sätta mig ner när det blir snäppet bättre. På slutet tog vi av grimman och knöt den kring halsen bara. Hon följde fint då med. :)

För Christofer red jag Perla. Tränade att länga stegens kliv utan att hon gick fortare och med sökning till handen kvar. Det var lite svårt då Perla kändes stressad, men det gick bättre och bättre. Jag samlade traven på volten, det känns som en hårfin gräns där hon inte orkar mer och stannar, eller hetsar upp sig och blir spänd. Jag får träna mer på detta hemma.
Längs spåret jobbade vi med att samla skritten och komma upp i halva steg, det var också en gräns där mellan att få korta, spända steg eller behålla framklivet och komma upp i travtakt.

På kvällen tränade jag hästarna en stund i ridhuset. Gloria först, som kändes väldigt okoncentrerad och trött. Jag tyckte det mesta var svårt med henne så jag tror att hon kanske är trött både fysiskt och mentalt. En dags vila hemma blir nog bra. :) Jag jobbade henne ändå som vanligt på longen men kan inte säga att något gick hejdundrande bra egentligen. På slutet gick det aningens bättre att samla traven dock.

Jag longerade även Perla. Hon hade svårt för sluta i vänster varv med jag fick fram hennes höft bättre efter lite jobb. Jag tog henne till spåret och bad henne samla sig där i skritt. Hon gick upp i fin tvåtaktig trav/halva steg där, bara jag lät henne gå framåt lite. Det känns även som om träningen för Rebecca kan ha hjälpt till lite här, hon tränger inte upp sig i sargen utan håller ett bra avstånd och jag kan få henne att flytta med mig. Hon gick väldigt fint i båda varven i samling. :) Mycket klapp och beröm! :D
Det sista jag gjorde var några galoppfattningar men dem ska jag låta bli när hon har jobbat så fint med samla traven innan för jag märkte att hon inte orkade galoppera avslutade därför med lite mer samling och sedan gick vi in i stallet igen. :)

Av Frida - 31 januari 2013 07:57

Igår kväll blev det lite sent att blogga så jag får skriva om dagen nu på morgonen istället. :)

Jag började med Perla för Rebecca. Gjorde först sidepass längs sargen för att lugna henne och få henne mer med mig. Sedan ledde jag henne bredvid mig och därefter tittade vi på att få henne att komma till mig när jag höjde sticken för signal att komma nära. Parkera henne vid pallen gick också fint, den grejen har hon förstått tydligt. :)
Dagens nya övning bestod i att få henne att gå i sidepass mot mig utan att vara vid sargen. För att få till det fick det bli en del tränande vid sargen först. Det var inte helt lätt att få till övningen och mer träning behövs absolut, men jag fick ett hum om känslan hur det skulle vara. :)
Därpå föreslog Rebecca att vi skulle träna på att få Perla att knyta an mer till mig, att fokusera på mig och vilja komma till mig. Att söka kontakt med mig. Jag tycker att det var ett jättebra förslag för det är precis så det känts när jag tränat Perla; Hon gör det hon ska, men håller mentalt ett avstånd till mig som är svårt att bryta utan att jag ger henne godis. Även fastän jag berömmer henne upplever jag det som att hon värjer sig mot att bli bästa vän med mig. Så, en ny övning bestod i att få henne att söka mig. Svårt att förklara exakt hur, men till att börja med att få henne att korsa sina bakben och få frambenen att röra sig, då gå runt på en volt och låta hästen komma ikapp en och då sätta sig ner på huk och bli stilla. Idag kommer vi säkert fortsätta med den övningen. :)

Inför passet för Christofer parkerade jag Perla vid pallen och satt upp. Helt bekymmerslöst. :)
För Christofer tränade jag på volten att kunna samla skritten och traven med bibehållet schvung med bakbenen inunder sig. Dessutom gick vi ut till väggen i skritt och höjde takten till samlad trav ganska mycket på stället men att hon ändå svingade bakbenen framåt. Det gick faktiskt riktigt fint. :)
Sedan tog vi några galoppfattningar i varje varv. Höger är lättare och kan gå hyfsat balanserat i lagom tempo medan vänster varv är det svårare. Fick dock till några ganska bra fattningar. När fattningen går bra gäller det att rida framåt och kunna reglera galoppen. Det får vi träna på. :)

Gloria började jag med att tumla (sidepass) längs väggen innan det var dags att träna för Rebecca. Sedan började passet.
Gloria klickade vi in igår. :) Till en början var hon väldigt stressad och kopplade inte klick och godis. Klickern satt sådär när vi började träna buga. Det var svårt och lite obehagligt tyckte nog Gloria men efter ett par försök så gick det ok. Vi tog en liten paus och tränade sedan på spansk skritt. DÅ upplevde jag det som att Klickern föll på plats! Här var hon lugnare och kände sig kanske inte lika trängd som vid bugningen. Hon fick till några riktigt fina steg innan vi slutade, med bra lyfta framben och bakben med. :)

För Christofer satt jag på Gloria i longen. Vi tränade på lite öppna, sluta, följa långsidan en liten bit och byta varv. Samt travfattning i båda varven. Det gick riktigt fint, om än att det är vingligt ännu. Traven var ganska balanserad och hon behöll den. Det gick bra att sakta av och även halt fungerade skapligt. Det är kul när det går framåt. :)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards