Alla inlägg den 30 januari 2013

Av Frida - 30 januari 2013 07:41

Jag funderade på varför Perla och Gloria skriker så mycket till varandra och är så tydda till varann. Tänker man på hur vilda hästar lever så består en flock av ett antal ston, deras föl och en vuxen hingst. Stona är den egentliga flocken, då hingsten har till uppgift att beskydda den mot angripare. De föl som växer upp till unghingstar blir inte kvar i flocken utan bildar tillfälliga konstellationer med andra hingstar, i jakt på att erövra en egen flock. Hingsten är alltså inte lika starkt bunden till en flock på det vis stona är. Stonas styrka är deras grupp och de lämnar den inte såvida inte en annan hingst stjäl dem. Ett sto lever alltså inte ensam, på det vis en hingst kan göra i jakt på en flock eller i väntan på livets slut.

Jag förmodar att det är detta ur-beteende som gör att Perla och Gloria är så extremt tydda till varandra nu, särskilt på okänd mark.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards