Alla inlägg den 20 januari 2013

Av Frida - 20 januari 2013 16:23

Vintern är ingen härlig period att ha häst och träna. För några veckor sedan var ridbanan snö- och isfri och vi hade haft på lite salt så den var faktiskt t o m lös i ytan. Så kom snön igen... Inte helt otippat förstås, men likväl tråkigt eftersom ridbanan nu åter igen blev snötäckt. Nu är banan plogad, så snön är borta, men det är mindre roligt att den är mer eller mindre stenhård. Även fast man kan ha brodd i bootsen eller skorna, såär den fortfarande hård.


Sist jag longerade Perla hade jag inte boots på henne och det märktes då att den var hal för hon spände sig en hel del i traven och skritten var heller inte helt hundra.


Titan fick därför ha broddade boots på sig idag, så grepp hade han i alla fall.   Jag hade mina Muck boots på mig och de är inte de bästa att rida i, de är så mjuka och fodrade att det blir väldigt otydliga hjälper, så det blev lite otympligt idag. Titan kämpade på duktigt med samlad skritt med bibehållen energi framåt.


Perla jobbade jag som vanligt på longen med skritt och trav. Samling och sluta i både skritt och trav. Jag försöker anvisa med spöet ovanför svansroten för att hon ska tippa sitt bäcken. vi provade också några galoppfattningar. Sist av allt gick jag med henne längs långsidan och höll spöet ovanför svansroten för att se om hon tippade bäckenet då med, vilket hon gjorde, då flyttade jag spöet mot hennes lår istället och duttade lätt med det när hon lyfte ytter fram, för att ta upp henne i travtakt. Gick mycket fint! :) Hon höjde energinivån och vinklade bäckenet och kom fram i ganska fin samlad trav. :)


Gloria blev också jobbad på longerlina. Hon håller avståndet bra nu, och det med hängande lina. Det blev jobb i skritt och trav, sluta och lite vinkling av bäckenet i båda gångarterna. Galoppen var lite svår att fatta pga halt underlag, men hon fick upp energinivån så att jag lättare kunde be henne samla upp tempot med bibehållen energi. :)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards