Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Frida - 25 mars 2012 22:45

Nu har alla hästarna i hagen börjat fälla ordentligt, piggborsten blir full av hår bara efter några drag. När de sätter sommarpäls så blir de också tröttare än vanligt.


Under vintern har jag ju koncentrerat mig på att träna Titan, eftersom han är min "nummer ett"-häst. Perla har därför hamnat i skymundan, men nu på vårkanten har jag tagit upp träningen med henne igen. Titan och Perla är väldigt olika som hästar, även fastän de är samma ras, så det är väldigt olika att rida/träna dem. Titan är grov, Perla är nätt. Titan har svårt att sätta ner sina ben någon annan stans än rakt framåt, Perla kan sätta ner sina var som helst verkar det som. Titan är lågenergisk, medan Perla är energisk. Titan placerar sina bakben mer inunder sig, Perla skjuter på mer med sina. Titan har svårt att bli lätt framtill, Perla har betydligt lättare med det. Titan hänger sig gärna på framåt och nedåt, medan Perla helst håller sitt huvud högre. Titan är inte så känslig för skänklarnas inverkan, medan Perla far framåt om inte har koll på när man lägger till skänklarna och hur. På Titan är det oftast en ganska vag känsla av hur hans bakben rör sig, medan på Perla känns det väldigt tydligt hur hennes bakben rör sig.


Idag fotade Erik Perla och Titan när jag tränade med dem. Titan kändes slö, men av bilderna att döma hade han en del energi i sig ändå. Något jag har svårt att få till, är att få honom att bli helt taktren i traven. Han landar så gott som alltid med frambenet före bakbenet. Jag undrar om det finns något jag kan göra år det, vad är det jag missar? Bilder på Perla visar att hon så gott som alltid är taktren i traven, så något annorlunda i deras kroppskonstitutioner verkar det vara som får dem att röra sig olika. Titan rör sig passtaktigt i galoppen, medan Perla har ren galopptakt. På detta vis har det alltid förhållit sig. Titan blir mindre passtaktig av träning, men håller man inte hans styrka på en tillräckligt hög nivå så faller det alltid tillbaka i passtakt, så rör han sig även i hagen.


Nåväl, lägger in några bilder från dagens träning. =)



    

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards