Alla inlägg den 5 december 2012

Av Frida - 5 december 2012 11:34

I söndags råkade jag slå på TV:n just när küren i Globen visades. Det är en tid sedan jag tittade på dressyr på TV, men tänkte att det för en gångs skull kunde vara intressant att se hur det ser ut på de höga tävlingsnivåerna. Usch vad besviken jag blev. =(

Jag tyckte mig se hästar med orena gångarter, främst grundat på hur obekvämt det såg ut att vara för många ryttare, de skumpade runt i sadeln och det såg knyckigt ut, men helt säker kunde jag inte vara. När jag sedan tittade på ritterna i slow motion fick jag mina misstankar bekräftade. Flera hästar var passtaktiga i galoppen (dvs ytter fram sätts i marken före inner bak). Ett stort fel som jag anser inte ska få förekomma på den nivån. Det ska tilläggas att jag på Titan har fått kämpa med för att få honom från att vara passtaktig i galoppen i hagen och när jag tränar honom, till att bli rent tretaktig både i hagen och när jag tränar honom.

I piruetterna var åtminstone någon häst tretaktig, dvs saknade nästan helt lyft i bogarna och välte sig runt i den s.k piruetten. Fler som såg? En bra galoppiruett är fyrtaktig, ytter bak, inner bak, ytter fram och sist inner fram. Att hästen sätter i inner bak före ytter fram beror på lyftet och friheten i bogen, det är förstås viktigt att hästen är rund över ryggen i denna rörelse.


Nu tittade jag inte på alla ritter i slow motion, men över lag såg det i mina ögon dåligt ut. Jag blir förskräckt av hur kommentatorerna förklarar ritterna. En dressyrryttare satt med och kommenterade. Piaff förklarade hon är "trav på stället". Om man verkligen anser att piaff ska vara trav på stället och inget mer på denna höga nivå, då är kunskapsnivån riktigt dålig. Till råga på detta så var det mest trav på stället som hästarna uppvisade. Några hästar vinklade bakdelen bättre än andra, men det som syntes igenom var att frambenen kastades upp. Frambenen lyftes inte av bakbenet, så som sker när ridningen är korrekt och hästen inte hamnar på framdelen.


Särskilt en häst minns jag såg ut att gå med konstant hängande rygg igenom hela programmet.


Någon häst såg jag som i diagonalslutor (minns inte om det var trav eller galopp) gick i ständig vänsterställning. Hästarna såg faktiskt inte ut att vara jämnt gymnastiserade.


Visst fanns det sådant som var bättre inslag också, men över lag blev jag mycket besviken och jag kom fram till att om man utbildar en sådan riktigt fin häst som dessa ryttare förmodligen gör (dvs man köper en häst med bra grundgångarter, oftast t o m riktigt bra) och sedan förstör dem till den milda grad att de blir orena i takten, då har man misslyckats fatalt med dressyrens ändamål. Dressyren ska ju få hästen att bli bättre lämpad för att bära oss, förbättra hästens grundgångarter. Har man en "top of the line"-häst, då får det inte se ut så här när man befinner sig på toppen. =(

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards