Direktlänk till inlägg 1 oktober 2012

Hästträning igen

Av Frida - 1 oktober 2012 19:46

Idag var första dagen som det blev hästträning, efter Distinguidos ankomst. Perla och Gloria har inte sett Distinguido ännu, även om de har hört varandra. Hästarna står i boxar i olika byggnader och vi har medvetet valt att inte ha dem ute samtidigt nu. Distinguido får komma ut i hagen men ledd i grimma än så länge, medan Titan får röra sig fritt i hagen. Så länge Distinguido inte är helt bekväm med att bli hanterad, får vi göra så här. Det vore en olycka att släppa honom i hagen och sedan inte kunna gå fram till och hämta in honom. Med andra ord blir det just nu tyvärr mycket boxvistelse för Titan och Distinguido, men de båda verkar vara vid gott mod, de är nog nöjda med varandras sällskap.   

Idag när jag tränade Titan på ridbanan, stod Erik kvar med Distinguido i hagen. Disto blev lite orolig när Titan försvann, även fastän han var gott och väl inom synhåll hela tiden. Titan verkade lika oberörd som alltid. När jag tränat färdigt med Titan, tittade Titan dock efter Disto när Erik och han vandrade mot ridbanan, så han intresserar sig i alla fall för sin nya hagkompis.


Jag tycker att det går fint framåt med Gloria när jag tränar henne. Det går framåt i små steg, så från dag till dag kan man tycka att inte mycket har hänt, men tittar man lite längre tillbaka så har det hänt riktigt mycket. Idag tränade vi ställning/böjning stillastående åt båda hållen. Hon har lätt för att ställa sig i nacken, så det gick fint.    Jag gick baklänges på en volt med Gloria efter mig och hon följde fint och trädde in med inner bak, gjorde volten större genom öppna. Sluta gick fint det med, inga problem.

Hon går med bättre tempo på volten när jag longerar henne, både i skritt och trav. Hon länger ut halsen och huvudet bättre dag för dag. Sluta på volt i skritt är inga problem och även i trav börjar hon verkligen förstå vad det handlar om.

Galoppen gick väldigt lätt att fatta på volt. Hon tycker nu att det är roligt att galoppera och har så lätt för den gångarten, det flyter lätt och smidigt.

Visst använder jag en hel del godis till Gloria, men det är hennes motivation. Med godis kan hon göra väldigt mycket, det gör henne arbetsvillig. Hon söker sig också till mig på volten, drar inte utåt alls. Linan hänger lagom när jag longerar henne. Dock tror jag att jag ska skaffa en lite lättare lina till longeringen. Lättare, men ändå med lite tyngd i, och det kan vara svårt att hitta.


Perla gick också fint idag.  Hon kan utan vidare göra samma sak som Gloria, plus att vi börjar hitta lite mer samling i skritt och trav på volten. Jag behöver inte använda spöet särskilt mycket på Perla, utan det räcker med att jag håller det lite ovanför punkten där jag vill inverka med det. När jag håller/duttar med spöet ovanför korset/svansroten samlar hon upp gångarten mer.

Galoppen kommer också bättre. Vänster galopp är inga problem. Höger springer hon en del i ännu, men det är lite svårt att avgöra vad som är bristande styrka och vad som är uppdämd energi. Hon gillar att SPRINGA FORT!!

Tyvärr var godisarna slut idag när jag jobbade Perla, så hon fick nöja sig med vänliga ord och att bli omklappad.


Titan var riktigt duktig och lite mindre stel i vänster bak idag. Han har så stor och oformlig kropp som är helt emot det jag vill göra, nämligen rida och utbilda hästen i ridkonsten. Men, Titan gör så gott han kan, för det mesta. ;) Idag tyckte jag att det flöt på fint, han rörde sig väldigt mjukt och avspänt på volten i både skritt och trav. Galoppen är inte bra, men i vänster varv kan jag i alla fall jobba med hans vänster bak och be honom att engagera det mer. Jag toucherar med spöet på hans vänstra bak i båda galopperna och hoppas kunna påverka honom att aktivera det mer.


Jag tycker att det är riktigt roligt att utbilda hästarna från marken, det är en helt annan överblick över dem då!  Till helgen kanske vi kan ta ut Titan på en tur och promenera med Disto bredvid, och samma sak med Perla och Gloria.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards