Alla inlägg den 27 september 2012

Av Frida - 27 september 2012 21:04

Jag fortsatte jobba alla hästarna från marken i kapson idag. Titan kändes ok, lite stel i vänster bak, inte lika mjuk som igår, men bättre än i förrgår. Vi gjorde i princip samma övningar som igår. Det är lättare att jobba med hans vänstra bakben när han går i vänster varv, då blir det mer aktiverat och släpar inte lika mycket, bättre hasböjning i vänster varv. I morgon ska jag prova att rida honom för att se hur han känns. Jag får nog passa mig noga hur jag sitter på honom och se upp med att sitta ner för mycket till vänster!

Det är ganska tydligt att Titan och Gloria är samma personlighetstyp, Left Brain Introvert. De har nära till att stanna och tenderar att gå lite i sin egna värld. Titan älskar inte heller att vara på ridbanan, han skulle mycket hellre gå på uteritter varje dag. Jag känner mig därför lite kluven till att jobba honom på ridbanan, för han blir knappast taggad av det. Hur det än är, så är mjukgörande övningar bra, de som vi ägnar oss åt nu, det gymnasticerar honom. Dock kan jag inte låta bli att tänka på vilken stark körhäst han säkert hade varit om han hamnat hos någon annan än mig...

Efter passet blev det sedvanlig stretching, lite massage med "bläckfisken" och så sträcka sig efter morot åt sidorna och ner mellan frambenen. Moroten uppskattades särskilt mycket!   


Perla idag kändes mjuk och fin, taktren. Fattade bra vänster galopp och okej höger galopp. Hon kan nu galoppera mer än några få språng utan att tappa balansen och öka hastigheten.

Jag tränade som igår på att få henne att träda in med inner och ytter bak i volten i skritt och trav och touchera henne med spöet på svansroten för att få lite ökad vinkling av bäckenet och även lite mer samlad gångart. I trav funkar det bra, får aningens lite mer passagetakt än trav framåt när jag använder spöet, i skritt går hon direkt mot skrittpiruett (även om det inte är någon perfekt vändning), så där får jag nog passa mig hur jag använder spöet, det kan räcka med att hålla det ovanför svansroten/korset på henne.


Gloria jobbade jag med att få henne att förstå att hon ska länga sig framåt/nedåt i traven. När hon går i den form som hon väljer själv, blir traven kort och trippig, inte avslappnad och vägvinnande och vilande. Jag lyckas få till det när jag kortar upp linan och går ganska nära henne och petar med spöet i skänkelläget och signalerar i linan att hon ska sträcka huvud/hals framåt/nedåt. Hon får en lite bättre välvning av överlinjen då och något längre steg.

Galoppen kommer bättre och bättre. Nu förstår hon att hon ska galoppera och hon blir lite taggad inför det. Hon lyckades hålla galopp i ett par varv idag ganska lätt bibehållen. Dock vill hon gärna stå still, så jag får passa mig att inte tjata på henne. Ber jag om för mycket galopp börjar hon istället dra utåt på linan och det vill jag ju förstås inte... Istället nöjer jag mig ofta med en fattning först och några galoppsprång, mycket beröm med rösten och tar henne in till mig eller låter henne stanna på spåret men går fram till henne och klappar och berömmer, ger en godis. Sedan ber jag om galopp igen och hon vet vad hon ska göras då, hon har fattat att "Aha! Galopp!". Givetvis blir inte traven innan galoppen den ultimata, men jag tycker hon går i skaplig form i galoppen. Hon gör inte som Perla i början, rusar in i galopp, eller rusar runt i galopp, utan hon galopperar lugnt och sansat.   

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards