Alla inlägg den 1 juli 2012

Av Frida - 1 juli 2012 23:34

Idag var vädret ganska ombytligt. Det började med sol, sedan kom det en längre rejäl regnskur och sedan tittade solen fram igen, tillsammans med blåst.


Erik och jag tränade Titan och Perla samtidigt. Erik tränade Titan lite lätt. De tränade på öppna och sluta på volt och längs långsidan, diagonalsluta och skrittpiruett. Öppna och sluta i trav och lite samling på volten. Därtill red han en stund på slutet. Det verkar som om Titan är på gång igen, tack och lov!   


Jag valde att rida Perla på vanlig dressyrkandarstång och kapson eftersom jag på hackamoret upplevde det som att hon inte placerar nacken/höften riktigt rätt i vänster varv i galoppfattningen. Perla kändes väldigt trött och seg idag, och det var svårt att få henne att gå fram. Hon gjorde galoppfattningar motvilligt och i vänster varv verkade det stört omöjligt för henne att placera nacken/höften rätt. Hon kontraställde sig precis innan fattningen, så där fick jag korrigera henne en del. Som den känsliga häst hon är ville hon då inte alls fatta galopp, och då fick jag istället rida på i högre tempo runt hela ridbanan så att hon skulle våga ta för sig mer. Därefter gick galoppfattning på volt bättre. Efter passet var hon väldigt svettig, delvis på grund av den överraskande värmen, men när vi släppte ut henne i hagen senare märkte vi att hon förmodligen är i högbrunst nu, och det gör nog sitt till...


För att avsluta träningen lite lekfullare så fick Titan och Perla i uppgift att kliva upp på lastpallen vi har. Detta gjorde det med stor bravur! :)

 


När det var Ventos tur fick Erik börja lite grand med honom, men jag tog över efter några minuter. Vento verkade också påverkad av värmen, för trots blåsten var han ganska loj idag och hade inte så mycket energi i övningarna. Slutan fungerar dock bra hjälpgivningsmässigt och han kommer även in några steg i diagonalsluta när han är på hugget.   Idag blev det ett kort pass för Vento när han skötte sig bra och ändå verkade trött.

 


Även Gloria var lite trött idag. Jag tränade med henne att hon skulle gå böjd rakt fram längs spåret idag. Hon är så väldigt böjlig i halsen och har lätt för att vika sig i halsen istället för att ställa sig i nacken. Jag finner det då lättare att hitta rörelsen böjd rakt fram med fokus på ställning i nacken och därefter försöka variera hästens kropps placering längs spåret mellan öppna och sluta. Särskilt i öppnan tenderar många hästar att ramla på ytter fram när de viker sig i halsen. Gloria var duktig idag, men var liksom de andra trött. Vi höll ändå på en stund med henne, för att poletten skulle trilla ner. Idag tog hon det lugnt och fint och väntade på signalerna.

På slutet longerade jag henne några varv i varje varv. Mestadels i skritt, men med en travfattning åt varje håll och avsaktning efter några steg. På volten tenderar hon att bli lite för rak i kroppen om volten blir för stor, så det är i nuläget bättre att hålla linan kortare och gå med på en egen cirkel för att hon lättare ska behålla ställningen/böjningen genom kroppen.

  

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards