Alla inlägg den 3 juni 2012

Av Frida - 3 juni 2012 21:55

Efter några riktigt varma veckor är vädret nu kallt, blåsigt och regnigt, knappast något sommarväder längre.    Det goda som det för med sig, är minskat insektstryck, vilket säkert hästarna allra mest uppskattar dock. 


Erik och jag började hästträningen med att hämta Aventajado, medan Titan fick vara kvar ensam i hagen. Det blev först lite longering, flytta bogar och rumpa, följa och backa, att röra sig i alla riktningar. Aventajado är väldigt känslig för ryttarens placering under longeringen. Mitt för hästen är neutralläget, framför neutralläget är bromsande och bakom är drivande. Detta lyssnar Vento mycket väl på. Jag tycker att han är väldigt lätt för hjälperna, och det är roligt att få sådant gensvar, så lätt!   Jag tycker det är intressant att observera andra som jobbar hästar också, och se deras timing och hjälper. Somliga kan ge så små och fina hjälper att de är nästan osynliga, det tycker jag är eftersträvansvärt, det ser vackert ut.

Jag tränade på att ta upp Vento i galopp på volten, det gäller att vara tydlig med vad man vill, tillföra tillräckligt med energi för att få galopp och samtidigt se till att man gör rätt hjälper som man kan använda sig av och förfina i framtiden. Vento påminner så mycket om Titan i sitt behov av beröm. Jag finner det lämpligt att vara överdrivet glad och positiv med Vento, precis som med Titan, det peppar dem båda två, de blir fyllda av positiv energi och vill då göra rätt. Vento har en väldigt trevlig galopp ser det ut som, den är säkert härlig att känna från ryggen! Hans matte har tur att ha en häst med så trevliga gångarter!

 


För att passa på att utnyttja vädret fortsatte vi med toleransträning idag. Blåste gör ju sitt till för att få hästarna lite extra på tårna. Jag gjorde mitt bästa för att hämta lite konstiga föremål att störa med, paraplyer brukar vara lite jobbiga, så tre paraplyer hittade jag inomhus som jag släpade ut till ridbanan. Jag roade mig med att fälla upp paraplyerna, flaxa lite med dem och kasta omkring med dem på ridbanan, det såg nog ganska konstigt ut för dem som eventuellt såg vad vi höll på med.   Min bylsiga jacka var också bra att använda till att rysta och slå med i vinden, och diverse föremål lät vi ligga utspridda på ridbanan. Vento tyckte att det mesta var lite läskigt till en början och försökte observera vad jag styrde med, men han fortsatte ändå att lyssna på Erik. Det brukar vara svårt för hästarna att koncentrera sig, när de inte låter människan ha kommandot. När hästen är omgiven av människor som inte har koll på situationen (som hästen tolkar det) brukar hästen reagera med att ta instinkterna ta överhanden, dvs fly eller släppa fokuset från människan och titta på det läskiga. Det är svårt att jobba med hästar som har fullt upp med att hålla koll på omgivningen, och många gånger sänks hästens toleransgrad så att minsta lilla störningsmoment blir besvärande.

Jag finner det bäst att först ha hästens uppmärksamhet innan jag börjar göra något annat med den. Det är inte så stor mening med att försöka jobba hästar som inte är observanta för människans signaler. Det blir som att försöka hoppa över hästens grundutbildning för att genast börja med övningar som hästen inte är förberedd för. Först när vi har hästens uppmärksamhet, kan vi be dem om svårare saker än så, hästen är inte mottaglig för våra hjälper förrän den accepterar att lyssna på oss.


Vento gick väldigt fint idag, han lyssnar bättre och bättre, det är mindre ifrågasättande och mer vilja till att jobba. Det är just denna vilja som man måste väcka i varje häst, att få den att vilja vara med en, men på människans villkor. Jag vill komma till att dansa med hästen, men jag vill föra dansen.

Härnäst tror jag att Vento är redo för akademisk träning, nu när vi har lagt grunden i hanteringen och det fungerar bra.   


När Vento var utsläppt i hagen hos Titan, var det dags att ta upp Perla och Gloria för deras träning idag. Jag tycker att Perla blir äldre och äldre i sitt sätt, det märks att hon inte längre är en ung häst. Gloria är mycket mer barnslig i sitt beteende, just nu är hon väldigt mycket för att tugga på grimskaftet i tid och otid. Både Titan och Perla har haft sina "orala" faser då de tuggat på grimskaftet, så det är väl något som går över med tiden när hästen mognar tillräckligt tror jag.

 


Jag beslöt mig för att rida Perla på det hackamore jag har satt ihop för att lika LG Bridle. Jag tycker att LG är lite väl dyrt, och min variant tror jag fungerar på liknande vis i alla fall.   När jag skulle tränsa henne idag, så är hon så väldigt angelägen om att hitta huvudlaget och sticka huvudet i det. Nu får hon också alltid beröm när hon gör så, och det verkar trigga henne att sträva efter att göra mer, och mer, rätt. 

Perla kändes väldigt lugn och tillfreds idag. Hon svarade fint på min framförda höft och böjde sig väl i kroppen. Ibland tenderar hon att göra saker lite för mycket till och med, det blir som att hon tar i så mycket hon kan, hon nästan slår knut på sig själv för att vara till lags, bara hon förstår. Jag tycker att det är fascinerande hurdan hon är, och hon är så smidig i kroppen att hon för det mesta också kan göra det man ber om.

Jag bad henne länga och samla sig i både skritt och trav och det gick riktigt fint. Hon var aningens loj i energin, men ändå tillräckligt för att fortsätta röra sig framåt fastän jag bad henne om lägre tempo.

Bland det sista jag gjorde var att fatta galopp i båda varven, först i vänster varv (som är det svåra) och sedan höger varv och så vänster igen. Jag bad Erik att titta så att det blev rätt galopp. En gång fattade hon fel galopp, och det var första galoppen efter jag tagit höger några gånger. Jag hade då inte hennes inner höft tillräckligt på plats, kände jag, när jag fick den på plats, blev det rätt galopp igen.  

 


Under tiden jag tränade Perla, tränade Erik med Gloria. Det märks att Gloria mognar och blir mer och mer samarbetsvillig från att ha varit relativt ohanterad. Erik hängde lite på henne i slutet, och svängde sedan över benet och satt på henne medan jag ledde henne på ridbanan. Gloria säger inget om det, hon funderar väl lite på vad vi gör, men hon är inte ängslig eller bekymrad.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards