Alla inlägg den 4 februari 2012

Av Frida - 4 februari 2012 18:34

Kylan håller i sig ett tag till verkar det som, trots det har Titan redan börjat fälla av sin vinterpäls. Jag tycker inte att tiden mellan pälsfällningarna är så lång...


Igår var vi iväg till ridhuset (igen). Erik fick som vanligt börja rida lite grand för att jag skulle få se hur det såg ut och det såg bra ut. :) I traven kände Erik sig lite stel, så därifrån tog jag ganska raskt över. Vi tränade främst på öppnor, diagonalslutor och piruettvändningar, sedan förvänd sluta. När man rider vanlig sluta, så upplever jag det lätt som att hästen hamnar på inner bog, särskilt dessa hästar som är byggda med stora, tunga framdelar och med mycket påskjut. Av den anledningen lät vi därför slutan vara ganska mycket igår.


Jag märker att det i diagonalslutan är lätt att tro att Titan tvärar mindre än vad han gör, men han tvärar faktiskt fint mest hela tiden. Tanken är ju inte att han tvära för mycket, utan sträcka fram ytter bak mot sin tyngdpunkt. Så länge han gör det är det fint och mer tvärning än så ska man inte ha i en bra diagonalsluta. Smidiga hästar kliver lätt förbi sin tyngdpunkt, men till den kategorin hör inte Titan. ;)


Det blir mycket nöta, nöta, nöta i diagonalsluta för att träna överlinjens, rumpans och bakbenets muskulatur och allt. Viktigt är då att inte bara rida "samlat" utan att man försöker gymnasticera hästen i en lite större ram och få den att sträcka ut ordentligt och bli lång i muskulaturen.


I öppnan får jag vara noga med att verkligen sitta rakt upp och ner och bara vrida in axlarna, så att vi inte faller in åt ridbanan. Nästan tänka lite skänkelvikning för att få med bogarna ordentligt också. Det är lätt hänt att bara böja hästen i halsen, och inte få den träning av det inre bakbenet som behövs.


I slutan däremot är det viktigt att inte rida den för böjd. Jag upplever det som att diagonalslutan egentligen är en bättre övning när hästen väl har lärt sig slutan och därefter diagonalslutan, för det är så lätt att hamna på inner bog och då får man en försämring istället för en förbättring.

Den förvända slutan gör ju att hästens inre fram får en lite längre väg att gå och förvänd sluta tycker jag nog också att den är bättre än vanlig sluta.


På slutet tog vi ett varv i galopp i varje varv. Titan kämpar på hårt, och vi behöver jobba mer med samlingen för att få galoppen att bli bättre. Antingen lyfter han för mycket så att han kastar upp framdelen, eller så rusar han framåt. Läget mittemellan är jobbigt, men det gäller att hamna där så att man kan driva med inner skänkel och samla upp med ytter. Med mer jobb med samlingen kommer galoppen att bli lättare.


Sammantaget kändes Titan väldigt stark igår. Erik sade att han böjer haserna mer nu än när vi drog igång träningen, så det är väl ett gott tecken. :)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards