Alla inlägg den 5 september 2010

Av Frida - 5 september 2010 17:20

Efter att ha jobbat både i fredags kväll och igår morse med Titan i kapson, samt igår eftermiddag blev det bara cirkusträning, så beslöt jag mig för att idag rida Titan. Jag var lite spänd och nervös för hur det skulle gå, men faktum är att det gick riktigt bra. Vi skulle träna på att rida på diagonalerna, böjd rakt fram till höger, skifta till vänster och tvärt om. Resultatet var sådär, jag tror det var lättare från vänster till höger än tvärtom, vad jag kan erinra mig. Öppna och sluta längs långsidorna gick dock riktigt bra måste jag säga. Vänster bog är inte alls lika benägen att falla ut, som den varit tidigare, så jag tror att arbetet med kapsonen har förstärkt ställning och böjning.


När Titan var yngre så jobbade jag mycket med böjd rakt fram, öppna och sluta längs spåret. Det verkar som om det är lättare för honom att jobba längs spåret, än på en volt.


Sammantaget gick det bra idag, så jag är nöjd, det känns som om arbetet skrider framåt. :-)

Av Frida - 5 september 2010 16:51

Nu har snart fyra av åtta veckor gått som min tid som praktikant hos Bent Branderup. I morse hade Gerlinde sovmorgon, så jag hade hand om morgonfodringen av hästarna själv. Jag var otroligt trött när klockan ringde i morse, så jag snoozade den en gång, sedan steg jag upp.


Temperaturen har börjat falla rejält nu. När jag kom hit var det fortfarande sommarvärme om kvällarna och nätterna, men nu börjar det bli ganska så kallt. På morgonen gäller det därför att klä på sig rejält.


Efter en kopp varm choklad och ett par mackor började så arbetsdagen med att först ta in Titan i hans box, där han också hade lite hö att äta. Sedan tog jag ut Diana, Lise och Maya till beteshagen, samt fyllde på halm i deras trälåda för fodring i rasthagen. Jag fodrade Gerlindes islandshästar Kraki och Kjarkur med de höpåsar som Gerlinde gjort i ordning kvällen innan. Sedan fyllde jag Titans hönät och halmnät (han får hö och halm i nät för att äta lite långsammare), hängde upp dem och släppte ut Titan i sin hage igen.

 


När "övriga hästar" så var fodrade och klara, var det dags att fodra hingstarna, sedan tog jag itu med dagens mockning. När Gerlinde vaknat så hade jag hunnit med att mocka 5 boxar tror jag, sedan gjorde jag två till, totalt sju. Däremellan blev Galahad utsläppt i rasthagen.


Därefter var det dags för frukost nummer två. Gerlinde och jag avnjöt den i solskenet utanför lägenheten, tyvärr dock i sällskap av getingar. Så här års blir visst getingarna utkastade ur sitt bo, så de har ingenstans att bo och ingen mat att finna, därför blir de ofta aggressiva. Trots allt kunde vi äta frukosten, fastän vi då och då blev tvungna till avbrott pga lite väl närgångna getingar! Usch och fy, de var verkligen inte trevliga bordsgrannar!

Efteråt flyttade vi på oss men satt kvar och njöt i solskenet. Det är så skönt när solens strålar värmer.


En bild utifrån till vår lägenhet. Nu hänger det ren tvätt utanför, men i morse satt vi vid bordet och åt frukost. :-) Fönstret i Gerlindes rum syns längst till vänster, och det högra fönstret är till mitt rum.

 

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards