Alla inlägg den 3 september 2010

Av Frida - 3 september 2010 21:17

Idag är det fredag och Bent och Bianca har åkt mot Hellekis och Christofer Dahlgren för att Bent ska hålla helgkurs där.


Nu var det ganska exakt en vecka sedan jag skrev i bloggen senast, men det har varit så mycket annat runtikring så att jag har helt enkelt inte haft tid och ork.


Förra fredagen pratade Bent om att vissa hästar behöver mer än 23 timmars återhämtning från träning, andra klarar gott två pass om dagen. Han tyckte därför att jag skulle testa att låta Titan jobba som vanligt på lördagen, och sedan låta honom vila på söndagen.


Sagt och gjort, så gjorde jag. Lördagen tränade jag bara ett pass i ridhuset och på söndagen gjorde jag inget alls. Resultatet då? Jo, jag vet inte ifall det var pga vilan eller vad det var, men faktum var att måndagen gick inte så bra, tisdagen gick ännu sämre och i onsdags var det katastrofalt dåligt! Varken i måndags eller tisdags gjorde jag något med Titan utöver lektionen på morgonen. På onsdagen däremot så jobbade jag honom lite i kapsonen, och så även igår. Faktum är att det har nog bidragit till att det gick mycket bättre både i torsdags och idag på undervisningen. Snart är vi tillbaka på banan. :)


Vad är det då som jag har använt kapsonen till och varför just den? Jo, jag har känt det som så att böjningen inte riktigt har gått igenom Titan när jag har ridit honom, jag har haft känslan av att ställningen i nacken inte har varit riktigt bra, och då får det i effekt att resten av ryggraden heller inte formas.

Med kapsonen har jag kunnat få rätt ställning i nacken och böjning genom hela kroppen, först i stillastående och sedan behållt det i skritt och trav. Vänster varv är obönhörligen svårare, men även det går bättre med kapsonen från marken, än när jag rider med tränsbett.


Idag longerade jag Titan i kapsonen, jag får dock hålla koll på att han behåller ställning och böjning i volten, vilket inte är helt lätt.

Enklare är det då att istället jobba honom längs långsidorna i ridhuset, med böjd rakt fram, öppna och sluta vid handen. Det gick riktigt fint idag, inte alla steg är perfekta förstås, men han var avslappnad och belåten. Det är lite lustigt, för när han är avslappnad så hänger han ut snoppen, och det gjorde han idag under passet.   


Gerlinde, den nya praktikanten (som har varit här ett par gånger förut, så hon kan alla rutiner) har också visat mig lite hur man kan träna kompliment med hästen. Jag tror att det är en bra övning för Titan att göra, för att stretcha ut hans bogmuskulatur bättre. Även baksidan av bakbenens muskler blir stretchade med kompliment, tror jag.    Jag måste nog kolla på det mer, för jag har inte tänkt så jättemycket på det, men det är en bra övning tror jag.


Jag vill förresten passa på att visa en bild på mina numera ganska hemska händer:

 

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards