Alla inlägg den 27 augusti 2010

Av Frida - 27 augusti 2010 21:39

Fredag kväll. Hingststallet är fodrat, mockat, vattnat och stängt för natten. Kathis häst Merle och min Titan står i sin rasthage med hönät och halmnät så att de har att äta inför natten.


 


Idag var alltså sista undervisningspasset innan helgen. Vi tränade på samling i skritt och trav. Vänster varv är obönhörligen svårare.


Det är viktigt att behålla gångarternas kvalitet, eller förbättra den. Så snart kvaliteten försämras så är man fel ute. Övningarna ska förbättra gångarterna, inte försämra dem. Syftet med olika övningar är att förbättra gångarterna, det ska man inte förglömma.


Jag får en märklig känsla i skallen när jag tänker på undervisningen. Bent undervisar mig; jag ska sedan tolka undervisningen och omsätta det i min kropp att ge Titan olika signaler med min kropp. Titan försöker sedan förstå mig och omsätta mina signaler i att röra sin kropp på olika vis. Om jag inte förstår en övning, så hjälper det inte att Bent skriker till mig, han måste förklara vad det är jag ska göra. På samma sätt är det för mig gentemot Titan; Jag måste förklara för TItan vad han ska göra, det hjälper inte att skrika när han inte förstår, utan jag måste förklara tydligare.

Låter det luddigt? Hm, kanske det, men det är liksom en känsla som jag får i kroppen. När Bent säger att något är bra, så borde jag rimligtvis också säga till Titan att det är bra.   


Titan är väldigt duktig och han har förbättrats mycket sedan vi kom hit. Bent säger det ockå, och jag tror att han t o m är lite förvånad över Titans snabba förvandling.


Idag pratade vi dock om att vi kanske ska observera huruvida Titan och jag ska träna två gånger per dag eller kanske en gång per dag. På söndag ska Titan få en vila hela dagen då ska jag inte göra något alls. I morgon ska jag dock träna två pass och observera hur han är mellan de passen.

Om Titan är extra fin på måndag, så ska han få välbehövlig återhämtning mellan passen, om det inte är någon skillnad, så kan man fortsätta träna två pass per dag. Fast, jag ska erkänna, idag tränade jag inte två gånger, och inte igår heller. Jag tror att TItans muskler behöver återhämtning, annars är träningen mer nedbrytande än uppbyggande.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards