Alla inlägg den 29 augusti 2009

Av Frida - 29 augusti 2009 20:23

På förekommen anledning har Erik och jag haft funderingar kring benställningar idag


Frågan är vilken betydelse detta har för hästen. Om man tänker sig den unga hästen, så är det ganska naturligt att den är fransysk till viss mån, dvs att hela frambenen är vridna utåt. När hästen växer och breddar sig, så följer benen med, bogbladen vinklas utåt och hästen blir rak i benen. Om hästen blir fet däremot, så blir resultatet oftast att hästen blir inåttåad. Går hästen ner i vikt så blir den mindre påtagligt inåttåad. Titan är en sådan häst. Ju fetare han är, ju värre ser hans benställning ut. Just nu är han i överhull, men inte i extremt överhull.


Om man sedan går vidare till benrörelser, så är det oftast icke önskvärt att en häst biljarderar, men om man lyssnar till Bent Branderup, så talar han om detta på ett lite annorlunda sätt. Ifall hästen biljarderar när den rör sig, men hoven sätts ner i marken och därefter inte skruvas, så gör detta inget. Däremot är det värre om hästen skruvar när den har hovarna i marken, eftersom leder då är belastade av hästens vikt. Bent har en poäng i detta, tror jag allt. Jag tror inte att våra två hästar skruvar när de har hovarna i marken, men jag ska iaktta detta framöver.

Av Frida - 29 augusti 2009 20:11

Idag flyttade vi hästarna till ny lösdrift. Här finns ligghall, boxar, plats att göra iordning hästen på, ridbana, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, samt närhet till ridhus. Det känns väldigt skönt att ha hittat en bra fungerande lösning till vintern! :)


Ihopsläppet med de andra hästarna gick bra. De andra hästarna sprang runt i sin flock, medan Titan och Perla höll sig på sin kant. Hagen är så pass stor att det finns utrymme att springa undan, så jag tror det blir bra. :)


Efter att vi kommit hem tvättade vi av hästtransporten. Oj, vad smutsig den blivit! Nu hade vi inte någon tillräckligt hög stege, så vi nådde inte allra högst upp på taket på transporten. Vi ska se om vi kan få tag i en annan stege tills i morgon, och fortsätta då. Sedan ska vi vaxa transporten också, vi köpte båtvax på Biltema igår. Vet inte om Biltemas båtvax är så bra, men det är väl bättre än inget i alla fall.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards