Direktlänk till inlägg 14 juli 2009

Långritt i ösregn och åskoväder

Av Frida - 14 juli 2009 08:42

Nu har det förvisso gått ett par dagar, men i söndags red Erik och jag iväg med hästarna på en hyfsad långtur. Allt som allt var vi på hästryggen under 4 timmar.


När vi red iväg från hagen var vädret mulet, lite blåsigt, men inget regn. När vi kommit ungefär halvvägs till det ställe där vi skulle stanna och äta lunch, började regnet dock... Till en början små fina droppar, men sedan i alltmer ökande takt. Till slut regnade det ganska friskt och det var inte riktigt så vi tänkt oss ridturen. Ca 10 minuter innan vi var framme på raststället, slutade det regna och det var nästan så att solen bröt igenom.

Väl framme på rastplatsen, där min pappa och lillebror mötte upp oss, var det faktiskt riktigt behagligt. Pappa och lillebror hade med sig korv med bröd, som vi tillredde på den befintliga rastplatsen.

Hästarna fick vistas i en tillfällig liten hage, där de fick äta av blåbärsris, ljung och björkris. De hade väl hellre sett en stor gräshage, men de fick nöja sig med vad som fanns till buds och de verkade inte lida alltför mycket av det.


Vi stannade ett par timmar på rastplatsen, allt för att våra regnkläder och hästarnas schabrak skulle få en chans att torka till. Under tiden njöt vi av friden och den vackra utsikten av sjön där rastplatsen var belägen. Vi gav oss också upp i skogen en liten bit och plockade ihop en ansenlig mängd blåbär (säsongen är i full gång). Till slut var utrustningen hyfsat torr och vi sadlade på. Hästarna var vid det här laget lite halvloja, de stod nästan och somnade till i hagen.


Uppe på hästryggen igen tog vi avsked från pappa och lillebror. De for nu hem till sig för att vänta på oss - det var dit vi skulle rida.


Färden fortsatte nu, med ett stopp bara ca 50 m fram längs vägen. Där fick Erik plocka upp mobiltelefonen för att fota en vacker liten bäck som porlade fram. När kortet var taget var det återigen dags att rida framåt. En bit längre fram fick vi ta upp kartan för att lokalisera oss och komma underfund med vart färden skulle fortsätta, vi skulle ta in på en stig, men frågan var vilken av dem som fanns framför oss. Vi hann inte mer än lägga ner kartan så började regnet åter falla över oss, därför hoppade vi raskt av hästarna och drog på oss regnkläderna. Inom loppet av några minuter var ett fullständigt skyfall över oss, luftrummet framför oss var vitfärgat av regn och hagel, så mycket öste det ner! Till råga på allt började åskan dundra, och snart såg vi blixtar och hörde tätt inpå åskknallar - vi var mitt inne i ett åskoväder! Behöver jag säga att jag blev ordentligt skärrad? Det är inte så många dagar sedan 3 hästar dödades av ett blixnedslag, och flera människor har också fått blixten genom sig. Hästarna kände säkert av vår nervositet och blev väldigt spända. Vi travade på, för vi ville komma bort från ovädret och inte befinna oss mitt i det.


Till slut kom vi ut från stigen och in på en grusväg. Just framför oss fanns då ett garage med plåttak och regnvattnet rann i ett vattenfall ned längs taket och lite grand av det landade rakt på två soptunnor som stod placerade bakom garaget. Titan är inte alls förtjust i soptunnor, han verkar tro att det gömmer sig ett hästätande monster i dem, så han var mycket skeptisk till att gå förbi detta ställe - allt medan regnet fortsatte att ösa ner på oss. Efter någon minuts övertalning skyndade Titan förbi sotunnorna med vattenfallet, alltjämt med åskan dundrande ovanför oss.


Färden fortsatte i raskt tempo förbi alla soptunnor och annat läskigt. Eftersom det knallade hårt av åska och regnet vräkte ner, så höll vi ett så högt tempo som vi kunde. Hästarna var med på noterna, för de tyckte att ovädret var lika obehagligt som vi tyckte, det tror jag säkert.

Till slut bedarrade i varje fall ovädret och det klarnade upp. Nu hade vi bara ett bekymmer, vår karta hade regnat bort! Dagen innan ridturen skrev vi ut en kartöversikt för att veta hur vi skulle rida. Denna karta hade vi lagt i en plastficka, men regnet hade så klart läckt in i denna. Nästa gång ska vi tejpa igen plastfickan, men det var så dags att tänka på det nu.

Istället fick vi ringa till pappa för att fråga hur vi skulle fortsätta färden. Han fick på telefon bekräfta för oss att vi var på rätt ställe, sedan fick han tala om ungefär hur vägen såg ut framför oss. Nu hade vi tittat noga på kartan innan vi gav oss iväg, så vi hade en god aning om hur vi skulle rida, men helt säkra var vi inte.


Så småningom tog grusvägen slut och övergick i en skogsbilsväg. Allt så långt gick fint. Vi visste att vi skulle ha en sjö på höger sida om oss, vi skulle hålla oss tätt intill sjökanten. Efter en liten bit vek skogsbilsvägen upp genom skogen, där det bara gick en liten, liten stig längs med sjön. Vi fortsatte längs med skogsbilsvägen, men insåg snart att vi borde ha tagit in på stigen istället, då vände vi tillbaka. In på stigen, där jag föredrog att leda Titan istället för att sitta uppepå. Erik hoppade snart av Perla och ledde henne med. Denna stig var bitvis riktigt bra, men dock för trång och svårframkomlig för att vi skulle anse att hästen skulle behöva bära en ryttare på, så vi fortsatte att gå.


På några ställen var det väldigt svårframkomligt för en häst. Särskilt sista biten, bara kanske 100 m innan vi skulle slippa ifrån stigen, så blev det väldigt besvärligt att ta sig fram för en häst. Det var rötter och stenar och lutade ganska så brant nedåt sjön. Titan som hade boots på fram hovarna, fick heller inte så bra fäste. Perla däremot som går helt barfota, får grepp överallt. Jag tror att en järnskodd häst hade fått det väldigt halt och nog till och med kanske inte kunnat ta sig fram alls.

Efter några dramatiska ögonblick där jag fick ta djupa andetag för att våga leda Titan framåt, så var vi äntligen framme! Vi fick lön för mödan!

Biten därefter bestod bara av några hundra meter grusväg innan vi skulle vara framme hos pappa. Sista backen på färden tog vi en hejdundrande galopp uppför, oj vad hästarna var med på det! :)


Till slut, efter fyra timmars ridning, var vi äntligen framme hos pappa. Vi drog en lättnadens suck och var mycket belåtna när vi fått av oss regnvåta kläder och hästarna stod och betade i pappas trädgård.


Vi åt en bit mat och tog det lugnt några timmar, sedan lastade vi hästarna på hästtransporten och körde dem tillbaka till sommarhagen. 4 timmars ridning tog 40 minuter med bil och släp, även om vi red på andra vägar än vad bilen färdades på. ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards