Alla inlägg den 12 juli 2008

Av Frida - 12 juli 2008 14:28

Jag har under den senaste tiden jobbat mycket med hemsidan http://www.akademiskridkonst.se/ och får då mycket synpunkter och förslag på länkar.


Frågan som dykt upp i mitt huvud är var gränsen för klassisk dressyr går? Vad är klassiskt? En god vän till mig, Louise, menade på att klassisk dressyr borde vara när dressyren är till för hästen och inte hästen är till för dressyren. Alltså när man utbildar hästen för att få den starkare och mer hållbar samt smidig och följsam, men inte har målet inställt på tävling. För min del kan jag nog hålla med där. Så länge man inte har huvudmålet att tävla, så är det klassiskt. Den dagen man pressar hästen för att snabbast möjligt nå till en viss klass, just enkomt för att kunna plocka hem rosetter, då är man inte längre klassisk tror jag.


Sedan har jag spenderat en del tid med att titta på Júlio Borbas hemsida, eftersom han får klassas som en klassisk tränare. Det som slog mig var givetvis de fantastiska bilderna på honom och hästarna, men samtidigt började jag genast fundera över varför han valt just dessa hästar? Det var bara Lusitanos/P.R.E som han jobbade med på bilderna och nog ska väl erkännas att dessa hästar har en naturlig fallenhet för dressyr på hög nivå.


Om man då jämför Júlio Borba med Bent Branderups utbildningssätt, så ligger en av Bents grundstenar i att utbilda just sin häst efter den hästens förmåga. I hans böcker finns bilder på korsningsponnyer, fjordhästar, haflinger mm. Bara för att man inte har en spansk häst, så behöver det inte vara fullständigt omöjligt att erbjuda sin häst en god utbildning, och man behöver inte vara mindre ambitiös. Däremot inte sagt att det är lika lätt och går lika snabbt att utbilda t ex en fjordhäst som en Lusitano.

Just detta gillar jag med Bent, att alla raser är välkomna, och alla människor. Jag får känslan av att Júlio föredrar hästar och ryttare på lite högre nivå, men rätta mig om jag har fel. Jag känner så att jag skulle tycka att det vore genant att komma med ett kraftigt kallblod och vilja träna för Júlio Borba. Bent har snarare gjort sig känd för att välkomna alla ekipage och i hans böcker visas också bilder på en mängd olika slags hästar.


Visst förstår jag frustrationen hos tränarna om ekipage efter ekipage är på gräsrotsnivå och inte avancerar mellan träningspassen. Dessutom är det väl god reklam för Borba om hans elever kan visa sig på tävlingsbanan med goda resultat - något som inte kommer väcka så stor uppmärksamhet om någon väljer att göra dito med t ex en Nordsvensk. Nordsvensken kommer i alla fall att få avslag på sina rörelser, eftersom den inte rör sig som ett halvblod, och kommer inte kunna mäta sig på halvbloden på någon högre nivå. Fast visst är det bra att resultaten syns någonstans och inte bara visas upp på någon kurs då och då. Om domarna ser bra ridning och den bedöms bra, så för det ju förstås också ridningens kvalitet framåt.


Ett halvblod är alltid ett halvblod och kommer alltid att falla i domarnas favör eftersom det är hästen vilken mallen för rörelserna utgår ifrån, även om hästen utifrån sina förutsättningar rör sig utmärkt.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards