Alla inlägg den 25 juli 2007

Av Frida - 25 juli 2007 10:09

Igår när jag red Titan i ridhuset hade han nästan väl mycket framåtanda. Istället för att öka energin fick jag försöka minska den. Jag antar att det beror på långritterna, som dels har förbränt en del fett och byggt muskler och dels som har ökat kondisen.

Detta fick mig återigen att tänka på vad som är viktigt med ridningen och hur man bibehåller balansen. Jag skulle vilja se ridningen som en balansgång, ungefär som en gungbräda. Om gungbrädan väger över för mycket åt ena eller andra hållet är det inte bra, det gäller att finna jämviktsläget där man har lagom av allt.

Om jag ska generalisera lite så har vi i ena änden en häst som går långsamt och segt, i andra änden en häst som går överilat. Det gäller att finna det läge då hästen trampar på med bibehållen takt och energi, men så att säga vilar på steget. Hur åstadkommer man då detta om man har en häst som befinner sig i antingen ena eller andra änden? Hur får man den långsamma hästen att öka sin energi och hur får man den heta hästen att minska sin energi? Vi vill inte använda spöet som drivande och vi vill inte bromsa med handen, så hur gör man?

På en annan skala har vi en häst som går överböjd och petar ut bogen, i andra änden en häst som är otillräckligt böjd för det spår den går på, ingen av hästarna spårar på angivet spår. Hur korrigerar vi detta?

En häst som går ”för lågt” med sitt huvud och en häst som går ”för högt” med sitt huvud. Vill vi korrigera detta och i så fall hur? Vad händer i hästens kropp gentemot huvudets placering? Är det ens relevant? Vad händer om vi försöker ändra hästens huvudposition? Blir det bättre eller sämre?


Finns det något som alltid är rätt? Finns det något som är alltid fel? Vad är optimalt?

Vad jag vill få fram med detta, är att om man har en häst som befinner sig ungefär i balans, så kan det hända att den ena dagen befinner sig om andra sidan jämvikten. Hur gör man då, när man alltid förut har kämpat för att komma upp från den ena sidan, och istället befinner sig på andra sidan gungbrädan? Hur får man gungbrädan att stabilisera sig?


Har vi alla samma glasögon på oss, dvs ser vi samma saker när vi tittar på ett ekipage? Finns det ett enda perfekt rätt, det alla tycker är rätt, eller finns det kanske rent utav flera rätt?

Av Frida - 25 juli 2007 09:38

Efter att ha tittat på knighthoodoftheacademicartofridning kom jag på att det är en idé att ha mål att jobba mot hos Christofer. Jag har formulerat ett par mål som jag vill att Christofer ska hjälpa mig att uppnå.


*Kunna genomföra ett godkänt Väpnarprov

*Kunna genomföra ett godkänt Longerprov


Det är vad jag vill jobba mot hos Christofer, så får han se vad som fattas mig och Titan på vägen dit. Det kan säkert vara ganska mycket, men jag känner att då får jag åtminstone verktyg att arbeta med, vilket kan vara lite svårt hemma när man inte vet hur det ser ut och hur det ska se ut. Förr på kurser som jag har varit på, har jag egentligen saknat ett uttalat mål. Inom vanlig dressyr jobbar de ju mot att kunna genomföra godkända dressyrprogram i stigande skala, men vad jobbar jag emot? Värt att tänka på, tycker jag.


Sen har jag börjat skriva ihop en lista på vad jag ska ha ordnat inför avresan också. Tvätt av häst är väl inte så dumt mån tro? ;)


Jag kikade också på bilderna från sommarakademien 2006 på ovan nämnda hemsida? Riktigt vackra bilder tycker jag.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards