Alla inlägg den 17 juli 2007

Av Frida - 17 juli 2007 22:52

Idag kom vi tillbaka från en fantastiskt härlig långritt som sträckte sig från Grytgöl till Ramstorp! Här är några ord från den...

Det hela tog sin början med att Erik och jag, Veronica och Arri i söndags förmiddag åkte och handlade mat och körde upp den samt övernattningssaker till den familj i Ramstorp där vi skulle övernatta. På kvällen körde vi Titan och Perla till Grytgöl, varifrån långritten utgick ifrån. Natten fick hästarna tillbringa i en hage jämter sina två kamrater som skulle delta i långritten.

Måndag klockan 9 var vi på plats i stallet. Vädret hälsade oss med strålande solsken! Vi ryktade och donade, sprayade på insektsmedel och sadlade med packväskor. En dryg timme senare satt vi i sadeln och färden var igång... Jag red på Titan, Erik red på Perla, Veronica red på Cheroki och Arri red på Stjarni.

Efter ungefär en timmes ritt var det dags för första pausen vid en liten badstrand. Både hästar och ryttare var vid den här tiden lite lagom trötta, men uppspelta. Av med sadel och träns och hästarna bands vid varsitt träd. Veronica och Cheroki och Erik med Titan passade på att ta ett dopp i sjön, eller i alla fall blaska ner sig lite. Vi andra tog en mat- respektive betespaus. ;)

Efter en knapp timmes uppehåll var det dags att sadla och sitta upp igen. Färden tog sig nu vidare genom skogarna på grusvägar. Veronica och Arri var inte helt säkra på att vi red rätt, och efter en god stund insåg vi att vi tagit en annan väg än den som var tänkt. Nåväl, det enda det medförde var att vi fick rida en längre bit, fram skulle vi komma i alla fall. :)

Jag började känna av spänningshuvudvärk, men efter en kortare paus i blåbärsriset kändes allt lite lättare. Återigen upp och så iväg. Arri och Stjarni var mestadels de som ledde truppen, vi andra byttes då och då om i turordningen.

Så sakteliga kom rastplatsen för middagen fram, denna låg vid en stor sjö och där fanns rastplatsbord att sitta vid. Arri hade laddat med en engångsgrill och denna togs nu fram ur väskorna. Att få fyr på en engångsgrill från ÖB är inte alltid det lättaste, och det visade sig vara svårt att få tändpappret att brinna. Till vår hjälp tog vi då istället lite hushållspapper och torra grankvistar, sedan steg det snart upp en doft av grillad korv - mums!

När maten var uppäten var både vi och hästarna bra trötta, därför gjorde sig en tupplur på bryggan väldigt gott! Erik, Veronica och jag lade oss med stor förtjusning i sommarsolen och njöt! Arri nöjde sig med att ta en liten avkopplingsstund hos hästarna i skuggan och höll samtidigt ett öga på dem, då vi andra somnade till.

En halvtimme på bryggan visade sig göra underverk - vi var som nya människor när vi återigen sadlat och tränsat och slutligen satt upp på hästryggen igen. Denna gång hade vi ca 2 timmars ritt tills vi skulle nå fram till övernattningsstället.

När vi hade ungefär en halvtimmes ritt kvar möttes vi av gårdens dotter Freja på sin islandshäst. Hon guidade oss resten av vägen och när vi äntligen såg gårdsplanen tror jag att både vi ryttare och hästar drog en lättnadens suck. Nu var vi allihopa ganska trötta efter den långa dagen. Hästarna fick fira med att tillsammans gå ut i en stor hage och vi själva gick ner till sjön för att ta oss ett avsvalkande dopp. :)


Idag påbörjades den långa färden tillbaka. Jag tror att hästarna förstod att det vankades hemåt, för tempot höjdes betydligt. Denna gång red vi hela vägen utan stopp ända tills vi kom fram till den första badplatsen, där vi återigen tog ett dopp. Denna gång var det Veronica och Cheroki samt jag och Titan som njöt av det svalkande vattnet. Titan och jag tillbringade nog en tjugo minuter i vattnet innan vi gick upp och övergick till att äta istället. Om Titan tvekade lite inför vattnet igår, så var den tviveln som bortblåst idag. Han kände nog igen sig och visste att han kunde lita på botten, att den inte sjönk under honom. Simma gör han inte o-ombedd men han blir lite modigare för varje gång, idag kom han självmant ut till mig när jag lockade på honom, men samtidigt känner jag att jag vill akta mig för hästhovar, som ju kan vara ganska hårda...

När vi vilat oss en dryg timme var det alltså dags för sista färden hem. Det var skönt att packningen nu var betydligt lättare än gårdagen. Den sista biten var bara en timmes ridning och när vi till slut klev in på stallplanen undslapp vi oss en nöjd men lättad suck över att ha haft sådan tur med vädret och att hela ritten genomförts utan några som helst missöden. Hästarna släpptes ut i hagen och rullade sig förnöjt innan det skulle bära iväg hemåt. Vi kan ju bara lasta en häst åt gången, så Titan fick stå i en box i stallet medan Perla klev in i transporten och blev hemtransporterad. Lyckan var fullkomlig när vi återvände med Titan i transporten och sedan vankade hästarna iväg mot skuggan av träden. ;)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards