Alla inlägg den 8 juli 2007

Av Frida - 8 juli 2007 01:14

Idag, eller rättare sagt igår, eftersom klockan nu är över midnatt, tränade jag och Titan på i ridhuset som vi brukar. Jag har lidit av nackspärr den senaste veckan, det medför att jag har svårt att vrida huvudet åt vänster, så vi tar arbetet som det sig blir nu, inte alltid att jag kan begära fullkomlighet om jag själv känner mig sämre. Nu är det lättare att rida i höger varv, vänster varv känns lite stelt, så där måste vi jobba lite mer än i höger varv nu ett tag.

Jag har funderat mycket på hur korrekt ridning ska vara. Jag försöker hela tiden känna av känslan när jag rider. Känns det bra eller dåligt? Trivs jag med det jag begär av Titan eller känns det övermäktigt för honom? Hur är kvaliten, dvs hur väl förstår han och utför mina önskningar?

De senaste gångerna har vi jobbat på galoppfattningarna som bara blir bättre och bättre! Ibland får vi till en riktig kalasfattning så att hans framparti höjs flera decimeter över marken i fattningen! Då blir jag så lycklig och Titan får massor med beröm. Han anstränger sig så, min stora lilla häst. Han är alldeles exceptionellt fantastisk. Nog för att han kan protestera när han tycker att det är för mycket eller att han kan komma på sätt att slippa undan. Som idag t ex, jag brukar låta Titan stanna när han vill bajsa (eller kissa för all del). Idag bröt han av och lättade på svansen så då misstänkte jag att en hög var på gång, men icke. Nästa varv skedde också ett avbrott, och då trodde jag att det var dags, men icke. Tredje gången vi red förbi samma ställe tvärstannade Titan, men då hade han alltså lärt sig att han får stanna om matte tolkar signalerna på ett visst sätt. Den lilla filuren. ;)

I nuläget har vi lättare för öppnor och slutor i höger varv, så vi måste jobba på mer i vänster varv. Jag märker att det är viktigt att bibehålla energin in i öppnorna och slutorna, annars stannar Titan upp. Inte rida så många steg om kvaliteten är bra, utan då växla till att antingen rida rakt fram eller någon annan övning, så att man inte får hästen att tycka att det inte är mödan värt att göra  rätt.


Annars trivs vi bra i stallet, vi har inte riktigt vant oss, men det känns verkligen jätteskönt att ha tillgång till ett ridhus på gården. Idag skulle vi ha ridit ut men på grund av överhängande risk för regn (som sedan kom) så valde vi ridhuset idag. Vi hoppas på bättre väder tills imorgon. :D

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards