Alla inlägg den 13 juni 2007

Av Frida - 13 juni 2007 22:46

Idag red jag en lektion för en Westerntränare som heter Stina Gatel. Erik och jag var o tittade på en träning som Stina höll i höstas. Det såg trevligt ut då, men just då hade jag så mycket annat runtomkring mig att jag sköt på att träna själv.

Idag var det alltså dags. I god tid före klockan 19 stod Erik, jag och Marion redo med Titan.

Väl inne i ridhuset skrittade jag runt med Titan medan ekipaget före mig hade en avslutande pratstund med Stina. När sedan jag och Titan satte igång fick vi visa lite i trav. Titan har ju sin högerbog som han lägger mycket vikt på, vilket Stina snart insåg.

Vi fick rida lite skänkelvikningar över halva ridbanan i båda varven. Skritt är helt ok, men i trav var det riktigt jobbigt. Stina kommenterade det hela med att vissa hästar har lätt för öppna/sluta och andra har lätt för skänkelvikningar. Titan hör nog hellre till den första typen i så fall. ;) Skänkelvikningar har varit ett riktigt aber hela tiden, i trav då förstås.

Sedan fick jag rida upp längs medellinjen i trav, göra halt, rygga och sedan rida fram i trav. Detta för att få igång bakdelen på Titan. Eftersom Titan vinglade en del, så övergick vi snart till att rida i trav längs fyrkantspåret och göra halt-ryggning-trav där. Stina påpekade att jag ska sluta rygga när det känns som att Titan sätter sig, och det håller jag ju helt med. Det gällde att vara lätt, lätt i handen, för annars drog Titan emot, men han gjorde nog några fina ryggningar tror jag allt. ;)

Vi fick också rida runt på spåret och så fort Titan tenderade till att öka tempot fick jag instruktionen om att ta in honom på en liten, liten volt tills han gick i det tempo jag önskade. Detta förmodligen för att undvika att bromsa i tygeln??

Sista övningen vi fick göra var att rida på en volt och göra små volter i den. Som jag fick det förklarat för mig skulle jag tänka sluta på de små volterna. Övningen gick väl sisådär. Tanken med den var tydligen att Titan skulle få bort vikten från höger bog. Stina sade att man även kan göra övningen i galopp, när man är redo för det så klart.


Titan var ganska trött när passet var över, han är ju inte riktigt van att ridas i trav så mycket som det blev idag. Som avslutning fick han rulla sig i ridhuset och det njöt han verkligen av. :D


I bilen på vägen hem försökte jag trött analysera träningen. Jag är inte helt införstådd med alla övningar, men jag tänker nog rida några fler gånger för Stina för att komma underfund med vad det leder till. Jag kan tycka att traven stundvis blev slafsig, jag föredrar ju mer vilande steg i den än vad det kanske var på träningen, men å andra sidan kanske inte Stina tyckte att traven var den mest perfekta. ;)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards