Alla inlägg den 28 maj 2007

Av Frida - 28 maj 2007 19:29

Idag var jag med Titan till Torbjörn Lundström på Djurtandvårdskliniken. Resan dit gick bra, vi kom i god tid och dessutom var de något försenade på kliniken så vi fick en god stund att förbereda oss. Titan fick tillbringa tiden i en box på mottagningen, medan jag satt och läste diverse hästtidningar.

När det till slut var vår tur så hade Titan inget emot att kliva in i kliniken, men däremot gillade han inte att stå i själva undersökningsspiltan! Efter mycket om och men fick Torbjörn till slut ge Titan sederingen med Titan utanför spiltan, men det bar sig inte bättre än att nålen inte kom riktigt i en ven, så det dröjde så klart innan medlet började verka. Efter ytterligare ett försök då Titan till slut infann sig i spiltan, så blev det en till spruta, och sedan gick det att undersöka.

Undersökningen påvisade inga bettskador i Titans mun, han såg hel och fin ut, hurra! :D Jag pustade faktiskt ut vid detta besked, för jag har ju oroat mig för att jag ska ha orsakat några skador i Titans mun, jag kan ju inte vara på den säkra sidan. Lättande nog var inte fallet så.

Det som däremot fanns att finnas var en vargtand i vänstra överkäken, så den fick opereras bort.

Efteråt frågade jag lite om bett och bettstorlekar för att höra vad de på kliniken anser om bett. Titan bör ha 11,5 cm långt bett om det är fasta ringar och 12,5 cm om det är lösa ringar, så då har jag alltså inte varit helt fel ute, phu! Tredelat, rakt och bettlöst förordade assistenten jag pratade med. Jag frågade lite om stångbett då jag berättade att jag ägnade mig åt barockridning (jag brukar säga så åt folk som jag inte vet ifall de känner till Akademisk Ridkonst). Assistenten sade att en rak mundel på stången är att föredra - ingen tungfrihet för det finns ingen plats för tungfriheten och dessutom riskerar bettet att klämma lanerna om tungfriheten är för bred. Nu har ju jag inte tänkt att rida på stång här och nu i varje fall, men jag kände att jag ville ha deras syn på saken.

Efter operationen åkte jag och mötte upp Karolina, som köpte vår (nya handsydda) loksele på öppet köp. Hon skulle idag ta den med och prova den på sin nyinköpta häst, och om den mot förmodan inte passar, så får hon givetvis lämna tillbaka den.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards