Alla inlägg den 19 januari 2007

Av Frida - 19 januari 2007 22:41

Nu har jag bestämt mig för att avboka besöket på Mustang Hästsport. Anledningen är att jag har blivit rekomenderad en av utprovarna där, men när jag ringde för att be om att särskilt få denne utprovare, så gick inte det för sig... Ringer jag till frisören och ska klippa mig, så kan jag ju själv få bestämma vem som ska klippa mig. Inte säkert att jag tycker att alla frisörer är lika bra, även fast de har samma utbildning och är lika erfarna.Jag har klart blivit avrådd den utprovare som jag fick till hands och jag känner mig inte helt tillfreds med detta, så jag ska kontakta dem och avboka tiden.Jag har också ägnat mycket tid åt att fundera på detta med sadlar. Hästens rygg är en dynamisk konstruktion. En traditionell bomsadel är inte en dynamisk konstruktion, den rör sig inte med hästens rygg.Idag finns det ju många bomlösa sadlar, och tillverkarna/marknadsförarna av dem försvarar sig ju med att de följer hästens rygg och rörelser. Motståndarna till bomlöst menar på att en bomlös sadel inte fördelar ryttarens tyngd på hästens rygg.Jag har länge trott på ett mellanting mellan bomsadel och bomlös sadel. Jag har dock inte hittat något som motsvarar mina förväntningar, förrän kanske nu...Tre koncept har jag hittat:The Strada SaddleBalance InternationalWOW saddleWOW som koncept har jag övergett tanken på. Det verkar alldeles för invecklat att lyckas passa ut sadeln på just sin häst. Det finns över 3000 möjliga kombinationer och sannolikheten att jag ska lyckas välja exakt rätt, känns tämligen liten. Sadeln kostar också sina modiga slantar, omkring ca 20tusen får man räkna med. Jag har läst om folk som blivit missnöjda med sadeln då de inte haft tillgång till en kompetent utprovare när de köpt sadeln.Balance verkar bra, men det är så att man tycks lättast kunna passa in sadeln om man har en utprovare till hands. Det finns flera olika modeller och det är nog bra om man själv och hästen får prova ordentligt. Det är också lite invecklat med deras padsystem som de har tagit fram, man måste veta hur och när man ska padda. Det är det som är grejen, paddarna ger utrymme för hästens muskulatur, samtidigt som det stabiliserar sadeln.Strada är den sadel som inte behöver provas ut på riktigt samma sätt. Bomvidden måste stämma så klart, men iom att panelerna är gjorda i något speciellt material, så samverkar de med hästens rygg i rörelse.Jag har beställt hem en Strada demosadel, inom två veckor bör den vara här. Då blir det utvärdering...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards