Alla inlägg den 21 september 2006

Av Frida - 21 september 2006 21:22

Nu ikväll tittade Erik och jag på Anders Erikssons video om betsling, vi köpte den på Hööks rea. Faktum var att den var mycket intressant! Torbjörn Lundstsröm pratade mycket om hur hästens mun ser ut och fungerar och varför bettskador uppstår.Det var också en intervju med Bent Branderup (känd inom Akademisk Ridkonst) och Bent förklarade hur stångbettet fungerade och hur det användes.När det blir dags att rida in Perla så tror jag absolut på ett bettlöst alternativ. Häromdagen när vi tittade henne i munnen så har hon väldigt låg gom och det 2-delade 12,5 cm Westernbett vi provade var dels alldeles för lång och slog även upp i gomtaket på henne så att hon slog upp med huvudet bara hon hade bettet i munnen. När vi bytte till ett rakt 11,5 bett med fasta ringar blev hon genast lugn i munnen. Med tanke på att det egentligen inte finns plats för ett bett i hästens mun, så anser jag ändå att om man kan klara sig utan bett, så bör man rida utan det. Givetvis med förstånd och inte dra åt några nosgrimmor hårt utan handskas varsamt med hästens huvud och vår kommunikationskanal.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2006 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards