Alla inlägg den 27 september 2006

Av Frida - 27 september 2006 20:59

Igår när jag kom ut till hästarna för att hämta Titan för att ta oss till stallet dit hovslagaren skulle komma för att sko om Titan, var Perla väldigt halt i hagen. Jag ringde till veterinären som trodde det rörde sig om en hovböld men hon föreslog mig att be hovslagaren titta på hoven. Veterinären undrade om Perla var vaccinerad mot stelkramp. Jag svarade sanningsenligt som det var att vi har haft lastningsproblem med henne som vi är på väg att lösa och att jag helt enkelt tyckt att det var för krångligt och dyrt att ta ut veterinären enbart för en spruta, detta förstod hon.Efter Titan var skodd åkte hovslagaren och jag bort till Perla så han fick titta på henne. Det visade sig att hon hade en rejäl hålvägg i höger fram. Hovslagaren verkade upp hålet och rensade ut det. Erik och jag bestämde på telefon att vi ändå skulle lasta Perla samma kväll och åka en liten sväng för att sedan dagen därpå (dvs idag, onsdag) åka in till veterinärstationens drop in och se till att Perla fick sin vaccination påbörjad.Lastningen igår gick jättefint. Det var knappt inga protester alls. Hon lyssnade väldigt bra på husse och det gick bra att stänga alla luckor. Till sist avslutade vi med att Erik stod i transporten medan jag körde iväg ekipaget en liten runda. Perla stod stadigt och snällt i transporten. Några gånger försökte hon sätta huvudet under bommen (skönt att hon inte visade några tendenser till att hoppa över bommen, något hon gjort för oss då vi körde hästarna till sommarhagen). Jag tyckte att Perla verkade lite loj, så jag tog tempen på henne efter avlastningen, när hon vilat en stund. Lite uppe i varv var hon ändå, men tempen stannade på 38,3 så jag tyckte inte det var så högt ändå.Idag var det dags att åka på riktigt. Lastningen gick jättebra, allt arbete har gett resultat. Det var inga problem att få Perla att kliva in och stå kvar. Vi startade vår resa med att Erik fick stå inne hos Perla tills vi var förbi grusvägen. Där klev Erik ur och Perla fick stå själv.När vi kommit en bit stannade vi ekipaget för att se hur Perla hade det. Det visade sig att hon satt huvudet under bommen och verkade ganska besvärad av att hon inte kom loss. Dock var hon inte upprörd. Erik tog loss henne men så fort vi börjat rulla igen kände jag hur det rörde sig i transporten – troligen satte Perla huvudet under bommen då igen.Vi åkte några km, sedan stannade vi och band upp Perla med två rep. Ett i frambommen och ett längst fram under fönstret. Nu kunde hon inte längre få huvudet under bommen och resten av färden löpte utan problem.Väl framme vid veterinärstationen var det en halvtimmes kö, men det gick bra. Det enda var att Perla var tämligen kissnödig, så till slut hade hon inget annat val än att kissa så det skvalade och rann ut på vägen. Efter vaccinationssprutan mot stelkramp och hästinfluensa var det dags att åka hem. Hemfärden gick mycket bra, inga problem.Väl hemma kände sig Perla väldigt lättad över att få träffa Titan igen och han verkade ha saknat sin flicka. Vi kände oss väldigt nöjda med att lastning och färd gått så bra, nu har vi inget att oroa oss för tills nästa gång det är dags för omvaccination, som ska ske om 4-6 veckor.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2006 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards