Direktlänk till inlägg 12 september 2006

Ändrat om lite på hemsidan

Av Frida - 12 september 2006 06:56

Nu har jag skrivit om sidan "Tankar". Det blev en lite längre utläggning om Akademisk Ridkonst och lite ändrat om Bomfria sadlar också.När det gäller hästar verkar mentaliteten vara densamma som kring barnuppfostran. Var och en har sitt sätt att hantera och sköta sin häst och om någon annan skulle säga något ofördelaktigt om den behandligen så vänder man genast taggarna utåt och intar försvarsposition. Det är märkligt, man använder hästen till att hävda sin rätt.Ju mer jag tänker på det, ju mer funderar jag också på hur rättvist vi behandlar våra hästar. Vad är egentligen "rätt mot hästen"? Har vi rätt att styra och ställa över våra hästars liv? Är hästarna våra? Är de inte sina egna?Jag tror att det mest rättvisa är att låta hästen vara häst så långt det är möjligt. Nu till vintern kommer våra hästar att stå på stall om nätterna, till skillnad mot sommarbetet då de gått ute dygnet runt i en hage som erbjuder både sol och skugga, vindskydd och varierad terräng. Den omställningen måste bli stor för dem jämfört med deras nuvarande liv. Lagen säger att om man inte har tillgång till ligghall så får hästen inte vara ute mer än 12 timmar per dygn. Resten av tiden måste den tillbringa under tak, dvs stall för de flesta. Tänk dig att stå i en box/spilta 12 timmar per dygn eller mer. Det är som att för oss människor att sitta instängda på dass den tiden och då är hästar normalt sett ett djur som lever på vidderna, jämfört med människor som söker sig till grottor. Hästar har känsliga luftvägar och känner gödselångor betydligt lättare än oss människor. Då gäller det att hålla rent och fräscht samt väl ventilerat i stallet. I stallet föredrar också de flesta människor att ha en behaglig temperatur på omkring 10 plusgrader när det är kallt ute. Moderna stall byggs också tätare än förr. För hästarna med sin normala vinterpäls blir det en stor omställning att växla mellan stallet och hagen.Det finns mycket att fundera på kring hästar. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2006 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards